
Försäljningssiffrorna för Fords lyxmärke Lincoln är ingen rolig läsning. Medelåldern för köparna är hög och Lincoln har blivit känt som ett ”pensionärsmärke”.
Men nu inleder Ford en jättesatsning för att vända märket på rätt köl och på allvar utmana Cadillac, Acura, Lexus, BMW och Mercedes på USA-marknaden.
Först ut är en ny reklamkampanj där Lincoln tar hjälp av president Lincoln. Märket ger sig också på sin första reklamfilm i Super Bowl någonsin, där tittarna kan twittra in roliga tips på vad komikern Jimmy Fallon ska skämta om.
Ännu viktigare är att Lincoln satsar en miljard dollar på en ny modelloffensiv. Lincoln MKZ är den första av fyra nya modeller som ska lanseras de kommande tre åren. Målgruppen är ”progressivt kulturella personer” – i klartext vill Lincoln locka karriärister med akademisk utbildning och hög inkomst. Om försäljningen av Lincoln MKZ går bra, planerar märket också att återintroducera bakhjulsdrivna modeller.
Målet med hela satsningen är att skilja ut Lincoln som ett eget och exklusivt lyxmärke. Lincoln ska inte längre vara ”en lyxig Ford”. Märket får en nydesignad sajt, en ny app som heter Experience Lincoln och två nya tjänster: dels Lincoln Host 24/7 Concierge Service, där köparen får en personlig kontaktperson hos återförsäljaren som stannar med kunden från köpet till service och reparationer, dels Lincoln Date Night, där nyfikna köpare kan låna en Lincoln över en helg och bjuda en speciell person på middag. Lincoln tar hand om notan.

Bloggaren Stephen Edelstein på Digital Trends är inte helt säker på att Lincolns nya satsning kommer fungera.
”Nya Lincoln MKZ är en bra bil, men precis som alla andra modeller från Lincoln är det en omdesignad Ford med några lyxiga tillval”, skriver han.
Problemet enligt Stephen Edelstein är att märket har fastnat i mitten.
”Lincoln trycks ihop från båda hållen. Bilarna kostar nästan lika mycket som konkurrenterna från BMW och Mercedes, som erbjuder en bättre premiumupplevelse. Samtidigt erbjuder många Fordmodeller lika mycket utrustning som Lincolnmodellerna.”
Försäljningstoppen för Lincoln var 1990, enligt Forbes. Därefter har märket tappat hela 63 procent av försäljningen. Det säljs tre Lexus och fem BMW för varje Lincoln i USA – men den nya satsningen är den största i märkets historia och kan mycket väl sätta konkurrenterna på plats.