Det talas ofta om Mazda Miata, Porsche 911 och de andra etablerade klassikerna, men när hörde du någon diskutera fyrhjulsstyrningen i Nissan 300ZX? Och när såg du senast en Lotus Elan, egentligen?

5. Nissan 300ZX
Nej, Nissan rosade kanske inte sportbilsmarknaden med den här ganska tunga och klumpiga komfortcoupén. Här pratar vi om Z32-modellen som lanserades 1990 som fanns med V6-motor och dubbelturbo på 300 hästar.
Men tekniken under skalet är betydligt mer intressant. Nissan 300ZX designades med superdatorn Cray-2 och blev första bilen att (på sätt och vis) designas i något som liknade ett CAD-program. Fyrhjulsstyrning med häftigt namn (Super High Capacity Actively Controlled Steering) gör bara det hela ännu bättre.

4: Mitsubishi 3000GT
Så hette den i alla fall i Sverige, men i andra delar av världen döptes den om till Mitsubishi GTO eller Dodge Stealth. En bil på samma tema som Nissan 300ZX: ingen lättviktare, men full av spännande teknik. Vad sägs om fyrhjulsdrift, fyrhjulsstyrning, aktiv aerodynamik (med höj- och sänkbar spoiler fram och bak), sportläge för avgassystemet och elektroniskt styrt fjädringssystem? Finesser som inte var helt vanliga i början av 1990-talet.

3: Subaru SVX
Ännu en japansk teknikorgie! Här är efterföljaren till Vintage-projektbilen Subaru XT, som alltså hette SVX (för ”Subaru Vehicle X”) i Sverige. Nördkunskap: På en del andra marknader löd namnet Alcyone – den starkast lysande stjärnan i stjärnhopen Plejaderna, som finns i Subarus logotyp.
Designen är signerad Giugiaro, luftmotståndet är sportigt lågt och under huven finns en boxersexa på 230 hästar – tyvärr utan turbo.

2: Lotus Elan
Vi tar en paus från teknikbomberna ovan och stannar till i brittiska Norfolk. Första generationen Lotus Elan från 1962 fanns med i kult-tv-serien The Avengers och valdes till en av 1960-talets bästa sportbilar av Sports Car International.
Men det gjorde inte uppföljaren. Den här bortglömda plastkoppen är det få som minns, trots att utveklingen kostade mer än någon annan Lotus. GM köpte Lotus 1986 och beordrade snabbt fram en liten sportcabriolet. Elan fick plastkaross för att spara vikt och hamnade i samma klass som Mazda Miata. Men där vet vi ju vem som vann.

1: Daihatsu Copen
Nej, du slipper inte undan den här lilla krabaten som en besökare på Top Gear kallade för ”en dyr sko”. Lilla Daihatsu Copen stoltserade med en turbomotor på 660 kubik för att möta japanska utsläppskrav, men när dessa försvann släpptes bilen lös med en starkare 1,3-litersmotor utan turbo.
Här kan vi rekommendera ett besök på Copenworld, den fantastiska sajten för Copenklubben. Och när vi ändå är inne på japanska mikrosportbilar – varför inte kolla in Suzuki Cappuccino och Honda Beat?!