Det brittiska sportbilsmärket bekräftar att man aktivt utreder möjligheten att erbjuda Lotus Emira med en V8-motor under huven. Detta då den åldrande 3,5-liters V6:an från Toyota inte kommer att klara de kommande Euro 7-utsläppsreglerna.
I en investerarpresentation nyligen berättade Geelys vd Feng Qingfeng:
– Vi undersöker för närvarande möjligheten att använda en V8 [i Emira], enligt Autocar.

AMG:s V8 ett troligt alternativ
Den mest sannolika kandidaten är Mercedes-AMG:s välkända 4,0-liters V8 med dubbelturbo: samma motor som används i modeller som AMG GT och Aston Martin Vantage. Lotus har redan ett tekniskt samarbete med Mercedes via moderbolaget Geely, vilket gör integrationen möjlig på pappret.
Men det finns utmaningar. Den kraftfulla motorn erbjuds i dag enbart med automatlåda, något som kan göra amerikanska entusiaster besvikna. Möjligheten att välja manuell växellåda är nämligen ett av de främsta försäljningsargumenten för V6-Emiran i USA.
Läs även: Intervju med Lotus designchef Ben Payne

Emira – sista bensinbilen från Lotus?
Emira är i dag Lotus enda modell med förbränningsmotor. Både den kompressormatade V6:an och den fyrcylindriga 2,0-litersmotorn från Mercedes-AMG erbjuder 400 hästkrafter, men V6:an har varit klart populärare, särskilt i USA, där den sistnämnda versionen också erbjuds med manuell växellåda.
Om V8-planerna blir verklighet blir det första gången på över 20 år som Lotus erbjuder en bil med åtta cylindrar. Den senaste var Esprit V8, som lades ned 2004.
Samtidigt skulle en V8-version kunna göra det möjligt för Lotus att höja Emirans prisnivå rejält, ett drag som kan hjälpa företaget att vända sina förlustsiffror.
Läs även: Lotus Emira uppdateras – så blir det svenska priset