Hoppa till innehåll

Lyxbilsboom i Indien – fler har råd

Mercedes och flera andra premiumtillverkare njuter av en stor försäljningsökning i Indien – och det är inte bara rika lyxbilsköpare som har råd. Vi tar en titt på den indiska bilmarknaden.


Get Adobe Flash player

I bilbranschen talas det ofta om hur viktig den kinesiska bilmarknaden är, och hur stora satsningar som planeras i Kina för att möta efterfrågan på europeiska bilar. Men det är lätt att glömma Indien, som bara är en tredjedel så stort som Kina till ytan, men där 1,2 miljarder människor bor, jämfört med 1,3 miljarder i Kina.

Bilmarknaden i Indien har länge bestått av lågprisbilar. Den extrema budgetbilen Tata Nano finns på en tiondeplats i försäljningsstatistiken, en lista som toppas av fyra modeller från Suzukis indiska verksamhet Maruti: budgetmodellerna Alto, Swift, DZire och Wagon R. Renault storsatsar i Indien och märket finns på elfte plats i statistiken.

Bilförsäljningen går bra: under 2012 ökade antalet sålda bilar med 14 procent – och detta blev första gången någonsin som indierna köpte mer än 2,5 miljoner bilar på ett år. Men framför allt ökade lyxbilstillverkarna försäljningen med 40 procent.

Lyxbilsboom i Indien – fler har råd
Audi ökade hela 63 procent 2012. Märket vill locka yngre kunder som gillar det de ser i Bollywoodfilmerna, och för att slippa den 100-procentiga importskatten har Audi byggt en ny fabrik i Indien.

Topp 5 märken

1. Maruti: 1.063.599 bilar (+7% jämfört med 2011)
2. Hyundai: 391.276 (4%)
3. Tata: 290.428 (–2%)
4. Mahindra: 261.450 (33%)
5. Toyota: 172.241 (27%)

Källa: Best Selling Cars Blog

Just nu finns en tydlig trend i Indien. Lyx- och premiumbilarna lockar inte enbart egenföretagare och höginkomsttagare. Även ”vanligt folk” med anställning köper Mercedes eller Audi.

I filmen ovan intervjuar BBC lantbrukaren Randhawa Sehrawat som köpt en Mercedes C-klass. En bilsäljare berättar hur han levererade en ny suv till en lantbrukare som betalade med kontanter, som han förvarade i potatissäckar.

Antalet lyxbilar som säljs är fortfarande försvinnande litet jämfört med i Kina, men ökningen fortsätter, och när Europamarknaden krisar blir det allt viktigare för tillverkarna att fördela riskerna till fler marknader.

”Den indiska marknaden är redan ganska stor, nästan lika stor som Tyskland. Indien är större än Frankrike och Italien, som utvecklades för länge sedan”, säger Eberhard Kern, chef för Mercedes i Indien.

Lyxbilsboom i Indien – fler har råd
En klassiker på den indiska bilmarknaden är Hindustan Ambassador, som började tillverkas 1958. Den sålde i över 2.400 exemplar 2012, främst till taxibolag.

Den stora ökningen för lyxbilar beror delvis på nya leasingprogram, som gör att även köpare med ”vanliga jobb” har råd att slå till. Även produktplacering i Bollywood är viktig – Audi satsar stort på att synas i filmen Race 2, och skådespelarna fanns med under lanseringen av Audi R8 Spyder i Dehli.

Problemet för premiumtillverkarna, som inte bygger bilar i Indien, är importskatten på 100 procent. Flera av tillverkarna kommer undan genom att investera i nya fabriker i Indien – exempelvis Land Rover- och Jaguar-ägaren Tata, som bygger Jaguar XF i indiska Pune. Enligt BBC ger det ett inköpspris som är omkring 220.000 kronor lägre.

Men trots lyxbilsboomen står BMW, Mercedes, Audi och de andra premiumtillverkarna för en mycket liten del av den totala bilmarknaden, och det mest troliga är att budgetbilar behåller greppet under lång tid framöver.

Lyxbilsboom i Indien – fler har råd
I Indien finns 18 bilar per 1.000 invånare, vilket är på samma nivå som Pakistan och Zambia. I Sverige är siffran 522. Foto: Dietmut Teijgeman-Hansen/Flickr/Creative Commons.

Suzukis indiska kusin säljer bäst

De tio bäst säljande bilmodellerna 2012 (förändringen jämfört med 2011 inom parentes). Källa: Best Selling Cars Blog

1. Maruti Alto: 286.833 (10.8%)
2. Maruti Swift: 186.797 (7.0%)
3. Maruti DZire: 154.273 (5.8%)
4. Maruti Wagon R: 134.823 (5.1%)
5. Mahindra Bolero: 113.537 (4.3%)
6. Hyundai i10: 98.702 (3.7%)
7. Tata Indica/Vista: 94.717 (3.6%)
8. Hyundai Eon: 93.578 (3.5%)
9. Hyundai i20: 85.299 (3.2%)
10. Tata Nano: 76.747 (2.9%)

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.