
Är du fortfarande sur för att du inte hann beställa en av de 333 exemplaren av Audi R8 GT? Med effekten höjd till 560 hk och 100 kilo bortbantade är R8 GT en riktig pärla, även om Fredrik Huldts tycker att R8 GT är lika bekväm som en spikpistol (klicka på länken för att se filmen).
Men nu har Audi uppgraderat R8-familjen och då finns det möjlighet att välja ”V10 plus” till R8 Coupé som har nästan samma effekt som R8 GT, nämligen 550 hk och 540 Nm. Med den sjustegade S-tronic – som nu går att välja till alla modellvarianter – innebär det att 0-100 avverkas på 3,5 sekunder (R8 GT: 3,6 sekunder), toppfarten anges till 317 km/h och förbrukningen sänks något till 12,9 l/100 km.
Siffrorna för Audi R8 4,2 FSI V8, med 430 hk och 430 Nm, blir med den nya lådan 4,3 sekunder, 300 km/h i toppfart och förbrukningen är lite lägre jämfört med V10:an (12,4 l/100 km).
Den nya sjuväxlade S-tronic har tre axlar och är förhållandevis kompakt med en längd på 60 centimeter. Dubbelkopplingslådan har nu två korgar med lamellpaket och växlingarna sker ”på ett par hundradels sekund”. Viskokopplingen skickar i normalfallet 15 procent av motorstyrkan till framhjulen men om bakhjulen börjar spinna, trots sin mekaniska diffbroms, skickas ytterligare 15 procent till framhjulen.
Förutom höjd effekt i V10:an och sjustegad låda bjuder Audi R8 också på en hel del förändringar exteriört och interiört. I fronten noterar vi de nya huvudstrålkastarna med LED-ljus och lysdioderna har också hittat ut i blinkersarmaturen, liksom i bakljusen. De som vill ha lite extra bling-bling kan dessutom välja till lysdiodbelysning i motorrummet, förmodligen effektfullt när det är kvällsljus.
Audi försöker få till en mera ”tredimensionell” front på sina modeller och även R8:an får till årsmodell 2013 den nya, sexhörniga grillen (hörnen i ovankant är avfasade). V10-modellerna utmärker sig med horisontella, kromade ribbor i grillen. Som tillval finns en frontsplitter i kolfiber, den är standard på R8 V10 plus.
Både V8 och V10 modellerna har runda, kromade slutrör på avgassystemet men V10 plus har svarta ändrör. Ännu en detalj som utmärker R8 V10 plus är möjligheten att välja till en matt exteriörlack (den finns inte till på de andra modellerna). Svarta fälgar är ett annat tillbehör som är unikt för R8 V10 plus.
Audis elektroniskt styrda ”magnetic ride” är standard på V10-modellerna och tillval till V8:orna. En ny typ av stålskivor sänker vikten på bromsarna (och den ofjädrade vikten) med två kilo. Åttakolvsok sitter fram, fyrkolvsok bak. Keramiska bromsar går att välja till, i kombination med 19-tums hjul, och de är standard på R8 V10 plus.
Den svenska lanseringen av Audi R8 är planerad till hösten 2012. Förförsäljningen startar dock redan i augusti månad och priserna börjar på 1.175.000 kronor för en Audi R8 V8 med manuell växellåda respektive 1.305.000 kronor för Spyder-utförande. V10 börjar på 1.525.000 med S-tronic växellåda som standard respektive 1.655.000 kronor i Spyder-utförande. Toppversionen Audi R8 plus kostar från 1.675.000 kronor. Alla detaljer om uppgraderade Audi R8 finns i den pressrelease som går att ladda hem som pdf-dokument (klicka på länken).