Hoppa till innehåll
Recharge

Lyxsuven Mercedes-Maybach har säljstart

Också på jakt efter en lyxsuv? Mercedes-Maybach EQS 680 SUV har precis haft säljstart. Effekten ligger på hiskeliga 658 hk och lyx i överflöd står på menyn.

John Sempill

Men vad är lyx om du dessutom inte får vara pionjär? Det här är nämligen den första elbilen att prydas med ett Maybach-emblem: Mercedes-Maybach EQS 680 SUV är för dig som vill ha det lilla extra, på alla områden. 

Inredningen i en Mercedes-Benz S-klasse (AI text)

Som standard är den utrustad med Executive-säten i bak – kanske inte det bästa om du hämtar ungar från fotbollsträningen, dock erbjuds massage och värme för nacke och axlar. Så de lär ju inte tacka nej. 

Väljer du i stället tillvalet First Class Rear förvandlas baksätet till en upplevelse i sig själv: en mittkonsol sträcker sig från instrumentbrädan ända till det bakre ryggstödet.

Här finns plats för mugghållare med kylning alternativt värmning. Dessutom får du med några specialdesignade champagneglas. 

Inredningen i en Mercedes-Benz S-klass (AI text)

Luftkvaliteten i hela kupén förädlas och filtreras i flera steg och Air Balance-funktionen förser med ett antal olika dofter, som enligt pressreleasen ”förstärker olika sinnesstämningar”. Den som sa det, var det, som det heter.

Permanent fyrhjulsdrift får du i lyxiga Mercedes-Maybach EQS 680 SUV och 0–100 km/h går på 4,4 sekunder – dock inget vi rekommenderar att du testar med passagerare i bilen, om du inte vill ”förstärka olika sinnesstämningar” på andra vis. 

Mercedes-Benz GLS SUV i en showrum (AI text)
Mercedes-Benz koncept-SUV på Berlins bilsalong (AI text)

Här erbjuds en räckvidd på 60 mil, och snabbladdning upp till 200 kW är möjlig. Priset att betala för den här sortens lyx? Från 2 435 000 kr. Nu fick vi precis våra sinnesstämningar förstärkta. 

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.