
Under den sju timmar långa maratonpresentationen i onsdags stod det klart att Chrysler stöps om helt. Koncernchefen Sergio Marchionne har skapat ett nytt, amerikanskt team som ska leda sina varumärken i samma framgångsrika riktning som Fiat förändrades från 2004.
Ett flertal modeller hos Chrysler och Fiat kommer i framtiden att dela teknik och plattform. Men det innebär inte att modellerna nödvändigtvis påminner om varandra, varken i karaktär eller design, enligt Marchionne:
”60 procent av en Alfa MiTo består av komponenter från Fiat Punto. När man tittar på bilarna syns det inte. Delad teknik är något som vi blivit ganska bra på.”

Apropå Alfa Romeo så tror Sergio Marchionne att det kan dröja med en nylansering i Nordamerika:
”Om inte någon från Alfa kommer hit och gör ett övertygande förslag på hur vi ska lyckas ser jag små chanser till att sälja Alfa Romeo hos Chryslers återförsäljare.”
Att dela teknik är inget som genomförs på en kafferast men enligt Chryslers presentation ska förändringen ändå gå relativt snabbt, precis som den gjorde hos Fiat när Sergio Marchionne började rensa upp bland plattformarna 2004. Enligt produktchefen Joe Veltri ska Fiat-baserade modeller börja introduceras under 2012 och till 2014 ska 56 procent av Chrysler-modellerna ha delad plattform med Fiat-produkter. Kostnadsbesparingen kan de närmaste fyra åren bli kring tre miljarder dollar, tack vare delad teknik.
Lägre kostnader och modernare modeller ska – enligt Chryslers ambitiösa plan – innebära en fördubblad försäljning i Nordamerika, upp från nuvarande en miljon till två miljoner bilar årligen. Totalt, inklusive export, vill Chrysler nå en försäljning på 2,8 miljoner fordon till 2014. Redan i slutet av nästa år räknar man med att Chrysler når break even och året därpå ska koncernen gå med vinst igen. Planen är att börja återbetala det lån man fått på 12,5 miljarder dollar från 2014.

Chryslers nuvarande finansiella situation är inte så dålig som många verkar tro, enligt Marchionne:
”Media har underskattat hur effektiva kostnadsbesparingarna var i ’gamla’ Chrysler,” sa Marchionne under presentationen. ”Nuvarande Chrysler är ett extremt snålt företag.” När Chrysler gick ur sin rekonstruktion i somras hade man en kassa på 4,0 miljarder dollar men den har till början av oktober ökat till 5,7 miljarder dollar, som ett led av effektiviseringarna.
Motorerna hos Chrysler ska bli effektivare och mindre i volym, med hjälp av Fiat. Men trots bättre bränsleförbrukning ska inte prestanda behöva lida allt för mycket, bland annat med hjälp av Fiats nya ”Multiair” teknik där ventilerna kan styras friare. Se mer information om denna teknik på den här sidan. Andelen fyrcylindriga motorer hos Chrysler ska öka från 19 procent 2010 till 38 procent år 2014. De sexcylindriga ska minska från 54 till 37 procent under samma period. V8:orna minskar från 18 procent till 11, mellan 2010 – 2014. Chrysler ska även få dubbelkopplingstransmission från Fiat och dieselmotorer för de marknader där det behövs.

Chryslers amerikanska försäljarnät ska förnyas och anpassas till ”verkligheten”, den nuvarande har sin grund i 40- och 50-talen och stämmer inte alls med nuvarande volymer. Handlarna ska få en ny, enhetlig stil på sina anläggningar och en större del av försäljningen ska ske i stora städer. Som en krydda för Chrysler-handlarna ska man även få en nordamerikansk version av Fiat 500 under slutet av 2010 och det kommer flera mindre modeller i framtiden. Förändringen av handlarnätet ska vara klart till 2011 och leds av ett team på 150 personer.
Den nya strategin innebär också en rejäl ommöblering av varumärkena på världskartan. Både Dodge och Chrysler försvinner helt från Europa, något som ska vara genomfört till 2011. Dodge blir ett nischmärke med mycket liten representation utanför Nordamerika. Jeep blir det internationella varumärket, men säljs förstås även i Nordamerika. De här besluten får stora återverkningar på återförsäljarnätet i Europa, men några detaljer om avvecklingen har inte presenterats.
Chrysler och Lancia delar plattformar men säljs i varsin världsdel. Det innebär att vi får se Lancia-versioner av nästa generation Chrysler 300 och Sebring, samt även en Lancia familjebuss som baserar sig på Voyager. På samma sätt blir det Fiat-modeller som står som grund för flera nya modeller hos Dodge.