Marcus Ericssons säsong i IndyCar har hittills varit en kamp i motvind. Efter en 21:a plats på Road America senast står det klart att svensken och hans team Andretti Global gör ett avgörande drag: raceingenjören Olivier Boisson ersätts av Dave Seyffert.
Bytet sker i ett försök att få till en nytändning inför andra halvan av säsongen. Redan till helgens race på Mid-Ohio är Seyffert på plats i depån.
– Det har varit en tuff säsong. Det handlar inte om att peka finger, men ibland behöver man ny energi och nya ögon, säger Marcus Ericsson i Viaplay F1-Podcast.
Läs också: Indy 500-kaoset: Därför diskas Marcus Ericsson
Kommer från Kirkwoods succé
Dave Seyffert har de två senaste racehelgerna vikarierat som raceingenjör åt Kyle Kirkwood – med en seger och en fjärdeplats som resultat. Nu återvänder han till en fast roll inom Andretti, efter en tidigare sejour hos Felix Rosenqvist i Meyer Shank Racing.
När samarbetet mellan MSR och Andretti avslutades inför årets säsong gick Seyffert tillbaka till Andretti Global. Att det blev just han som nu får uppdraget hos Ericsson är ingen slump.
– Felix tyckte redan i vintras att jag skulle försöka få Dave på min bil, för han var så jäkla bra. Felix var supernöjd med honom i fjol, säger Ericsson.
Läs också: Ericsson snuvad på segern – dramatik i sista kurvan i Indy 500
Samarbetet i gång – premiär på Mid-Ohio
Ericsson och Seyffert har redan inlett sin dialog inför helgen. Beslutet fattades förra veckan och de två har haft flera samtal över telefon. En längre genomgång planeras under veckan innan teamet samlas i Ohio.
– Jag har skickat över mina anteckningar från Mid-Ohio och andra banor så han ska få en bild av hur jag vill ha bilen och balansen, säger Ericsson.
Det nya samarbetet blir avgörande i jakten på att vända säsongen. Efter ett tungt första halvår krävs starka resultat för att Ericsson ska klättra i mästerskapstabellen.
Läs också: Marcus Ericsson avslöjar sitt uppdrag för Cadillac F1