Hoppa till innehåll

Marcus Ericsson och Button i samma team

Indycar-föraren Marcus Ericsson är nu klar för 24-timmarsloppet Rolex 24. Tillsammans med bland andra Jenson Button tävlar de för WTRAndretti.

John Sempill

Nyligen kunde vi rapportera om Marcus Ericssons teamflytt till Andretti Autosport, numera Andretti Global, till Indycar-säsongen 2024.

Nu bekräftas även att svensken gör comeback i 24-timmarsloppet Rolex 24 på Daytona i januari, också i en Andretti-bil. 

Marcus Ericsson blir del av WTRAndrettis föraruppställning i en av teamets två tävlingsanmälda prototypbilar – en Acura ARX-06 med tävlingssiffra 10. Den kör han tillsammans med Ricky Taylor, Filipe Albuquerque och den tidigare Formel 1-föraren Brendon Hartley. 

– Jag är stolt och glad över att ansluta till WTRAndretti-teamet för Daytona 24-timmars, säger Ericsson i en pressrelease enligt NBC Sports

– Efter en försmak 2022 har jag varit ivrig att komma tillbaka till startfältet i detta legendariska race. Det känns fantastiskt att få tävla med ett av de mest framgångsrika teamen i sporten. Jag har redan börjat räkna ned dagarna och jag ser fram emot att börja jobba med teamet och mina nya teamkamrater. 

Det är inte bara Marcus Ericsson själv som är taggad på att komma i gång. Även WTRAndrettis stallchef Wayne Taylor är taggad. 

– Marcus är helt rätt person för vårt team utifrån sättet han kör, säger Taylor enligt NBC Sports. 

– Han har redan visat mycket intresse genom att träffa teamet och är väldigt dedikerad och fokuserad. Jag är nöjd, och så är han del av Andretti Global-programmet. Vi är glada att ha honom. 

För första gången blir Marcus Ericsson även teamkamrat med Disney-aktuelle Jenson Button. Han kör teamets andra bil, med tävlingssiffra 40 tillsammans med Jordan Taylor, Louis Deletraz och IndyCar-vinnaren Colton Herta.

En dokumentärserie om Jenson Buttons mästerskapsvinnande år i Formel 1 tillsammans med Brawn GP-teamet har för övrigt premiär den 15 november på kanalen Disney+. 

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.