Som vi berättade 18 juni blev Audi-chefen Rupert Stadler satt i fängsligt förvar på order av en åklagare som utreder ”dieselgate”. Det finns misstankar om att även den högsta företagsledningen kände till avgasfusket på dieselmotorer, som avslöjades hösten 2015.
Formellt blev Rupert Stadler frihetsberövad för att man misstänkte att han skulle påverka vittnen, en slutsats som åklagaren drog efter att ha telefonavlyssnat Stadler.
Rättegången ska starta i september och risken finns att Rupert Stadler förblir i fängsligt förvar till dess. Abraham Schot, inköpschef, har fungerat som tillförordnad Audi-chef.
Enligt uppgifter från Handelsblatt har Audis företagsledning tagit beslutet att inte återföra Rupert Stadler som vd. Istället har man värvat BMW:s inköpschef, och styrelseledamot, Markus Duesmann till jobbet som ny Audi-chef. En bekräftelse på att så blir fallet är att Duesmann blir invald i styrelsen till Volkswagen AG, ”snarast möjligt”, enligt en pressrelease från VW.
Markus Duesmann är 49 år gammal, ingenjör i grunden med ett långt förflutet inom bilindustrin. Duesmann började på Mercedes 1992 och arbetade med konstruktionen av V12-motorer och dieselmotorer. 2005 blev Markus Duesmann chef för Mercedes-Benz HPE i Storbritannien där F1-utvecklingen skett.
Erfarenheterna från Formel 1 ledde till att BMW värvade honom till sin F1-utveckling 2007. Under tio år har Markus Duesmann haft olika chefsposter och är sedan 2016 styrelsemedlem med ansvar för inköp.
De flesta högre chefer inom bilindustrin har ett anställningskontrakt som förhindrar dom från att omedelbart skifta arbetsgivare inom samma bransch. Det kan därför dröja minst sex månader innan Markus Duesmann kan tillträda som ny Audi-chef.

