Hoppa till innehåll

Maskinskador: Toyota bäst, Land Rover sämst

Toyota Camry och Hyundai Getz drabbas minst av maskinskador och är ur den synvinkeln billigast att äga. Mest skadedrabbad är Land Rover Freelander och dyrast att reparera är Porsche. Totalt har maskinskadorna ökat med 47 procent sedan 2001. Toyota Camry drabbas av minst antal maskinskador enligt Länsförsäkringars rapport. Siffrorna har tagits fram av Länsförsäkringar, som […]

Toyota Camry och Hyundai Getz drabbas minst av maskinskador och är ur den synvinkeln billigast att äga. Mest skadedrabbad är Land Rover Freelander och dyrast att reparera är Porsche. Totalt har maskinskadorna ökat med 47 procent sedan 2001.

Maskinskador: Toyota bäst, Land Rover sämst
Toyota Camry drabbas av minst antal maskinskador enligt Länsförsäkringars rapport.

Siffrorna har tagits fram av Länsförsäkringar, som försäkrar ungefär en tredjedel landets personbilar. Skaderapporten för 2005 bekräftar att japanska bilar håller högre kvalitet än andra: de fem bästa märkena i rapporten är japanska, med Volvo på sjätte plats.

Maskinskador: Toyota bäst, Land Rover sämst
Land Rover Freelander håller sämst maskinkvalitet enligt listan.

Sämst är Land Rover, Smart, Rover Alfa Romeo och Fiat.
Volvo har förbättrat sitt resultat i rejält sedan undersökningen 2001, och ännu större förbättring noterar Jeep, Chrysler. Bättre har också Opel, Porsche, Suzuki, Subaru och Daewoo blivit.
Märken som i stället försämrats är Jaguar, Hyundai, Mitsubishi, Honda, Fiat, Chevrolet, Citroën och Skoda.
Den vanligaste ersättningen från maskinskadeförsäkringen gäller bilens motor. 44 procent är motorskador, och vanligaste motorskadan är brusten kamrem eller kamkedja. Det felet kostade enligt rapporten i genomsnitt 11.000 kronor förra året. Mest drabbade av kamremshaverier var Volkswagen, Opel och Audi.
Näst vanligaste motorskadan gäller cylinderlock och dito packning. Dessa svarar för cirka 15 procent var av motorskadorna.
Näst vanligaste maskinskadan gäller växellådan (18 procent), därefter följer el- och elektronikfel (15 procent) och kyl/värmesystem, alltså luftkonditionering, som utgör 12 procent av ersatta skador.
Dyrast att reparera är Porsche – genomsnittsskadan kostar cirka 30.000 kronor. Billigast är Lexus, följt av Skoda och Saab.
ingen 2005.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.