Tajmingen är allt annat än perfekt. En 3,3 liter stor dieselsexa är kanske inte vad marknaden skriker efter när dieselpriset nått fantasipriser.
Den som hellre kör bensin kan välja en 3-liters bensinsexa, men det är inte säkert att den kommer att säljas i Sverige. Båda varianterna är mildhybrider.
Som tur är finns en laddhybrid som ska vara snålare. Den har en 2,5-liters bensinfyra och en systemeffekt på 327 hästkrafter och 500 Nm. Drivning på alla fyra via en åttastegad automatlåda. Räckvidden på el uppges till 63 km. Maximal dragvikt är 2,5 ton.

Mazda CX-60 är 17 centimeter längre än dagens CX-5 och några cm längre än Volvo XC60.
Inredningen domineras av en 12,3 tums infotainmentskärm. Instrumenteringen är digital och det finns head up-display som tillval.
De svenska priserna börjar på 499.500 kronor för laddhybriden. Leveranserna börjar i juni. Dieselversionen kommer omkring ett halvår senare och är ännu inte prissatt.
Plattformen ger möjlighet till ren eldrift. Men några uppgifter om en sådan modell finns inte i dagsläget.









