Hoppa till innehåll

Mazda: Nya RX-7 med wankelmotor är nästan produktionsklar

Tekniken är redo – men Mazda kräver att entusiaster visar verkligt köpintresse för att bilen ska bli av.

Mazdas teknikchef Ryuichi Umeshita bekräftar att en ny RX-7-efterträdare med rotationsmotor är tekniskt redo för produktion.

Den klassiska wankelmotorn, som försvann efter RX-8 på grund av utsläppskrav, har nu återuppstått – denna gång, likt Mazda MX-30 R-EV, som räckviddsförlängare i en elektrifierad sportbil baserad på konceptet Iconic SP.

Bilen visades första gången på Japan Mobility Show 2023 och har en 2+2-kaross med lång nos och breda bakskärmar.

Designchefen Masashi Nakayama beskriver den som en ”ren sportbil” med tydliga släktskap till RX-7.

Närbild på Mazdas rotationsmotor till vänster och blå Mazda RX-7 i fart på landsväg till höger.
Mazdas legendariska wankelmotor (t.v.) och RX-7 – inspiration till märkets nästa sportbilsgeneration. Foto: Mazda

Ny wankelmotor godkänd

Tekniken under skalet utgörs av ett hybridsystem med 365 hästkrafter, där en nyutvecklad dubbelrotor-wankel driver en generator för elmotorn.

Den nya rotationsmotorn är starkare och renare än den som tidigare användes i Mazda MX-30 R-EV, och har utvecklats för att klara utsläppsregler i både Europa och USA.

Enligt Umeshita – i en intervju med Motor Trend – är den nya wankeln redo att möta alla regulatoriska krav.

Mazda öppnar även för att erbjuda bilen med två olika drivlinor: dels den elektrifierade versionen med räckviddsförlängare, dels en variant där wankeln fungerar som huvuddrivkälla. En ren elbil diskuteras, men är inte prioriterad.

Större än MX-5

Den kommande sportbilen baseras på konceptbilen Mazda Iconic SP och positioneras tydligt över MX-5 i storlek och prestanda. Formen beskrivs som en modern tolkning av RX-7, med tydliga kurvor, lågt tak och en utpräglad sportbilsprofil.

Nakayama kallar den för ”en ny typ av Mazda-sportbil”. Mazda betonar att modellen inte ersätter MX-5 utan kompletterar den.

Medan Miatan ska vara lätt, förarpuristisk och prisvärd, riktar sig Iconic SP mer till förare som söker högre effekt och längre räckvidd.

Båda modellerna bygger dock vidare på Mazdas sportbilstradition och entusiasternas engagemang.

MX-5 förblir analog

Nästa generation Mazda MX-5 är fortfarande några år bort. Lansering förväntas ske 2027, då modellen blir först ut med den nya Skyactiv Z-drivlinan – en naturligt aspirerad bensinmotor utvecklad för att klara framtidens utsläppskrav utan att ge avkall på körglädje.

Vit Mazda MX-5 av nuvarande generation (ND) parkerad i motljus, med en person vid förardörren.
Dagens Mazda MX-5 kommer leva kvar i flera år till – nästa generation väntas först 2027. Foto: Mazda

Mazda bekräftar att den femte generationens MX-5 fortsatt blir bakhjulsdriven, lättviktig och tillgänglig med manuell växellåda. Målet är att bevara känslan av ”Jinba Ittai” – samspelet mellan förare och bil – som länge varit modellens signum.

Parallellt med nyutvecklingen har Mazda även ett restaureringsprogram för klassiska Miator i Hiroshima, där förstegenerationens bilar återställs till originalskick.

Mazda undersöker även möjligheten att återställa RX-7 från 1990-talet – förutsatt att reservdelar kan säkras.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Mazda

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.