Mazdas teknikchef Ryuichi Umeshita bekräftar att en ny RX-7-efterträdare med rotationsmotor är tekniskt redo för produktion.
Den klassiska wankelmotorn, som försvann efter RX-8 på grund av utsläppskrav, har nu återuppstått – denna gång, likt Mazda MX-30 R-EV, som räckviddsförlängare i en elektrifierad sportbil baserad på konceptet Iconic SP.
Bilen visades första gången på Japan Mobility Show 2023 och har en 2+2-kaross med lång nos och breda bakskärmar.
Designchefen Masashi Nakayama beskriver den som en ”ren sportbil” med tydliga släktskap till RX-7.
Läs även: PROV: Wankel-bilen Mazda MX-30 R-EV

Läs också: TEST: Mazda 3 – hatchbackdrömmen lever
Ny wankelmotor godkänd
Tekniken under skalet utgörs av ett hybridsystem med 365 hästkrafter, där en nyutvecklad dubbelrotor-wankel driver en generator för elmotorn.
Den nya rotationsmotorn är starkare och renare än den som tidigare användes i Mazda MX-30 R-EV, och har utvecklats för att klara utsläppsregler i både Europa och USA.
Enligt Umeshita – i en intervju med Motor Trend – är den nya wankeln redo att möta alla regulatoriska krav.
Mazda öppnar även för att erbjuda bilen med två olika drivlinor: dels den elektrifierade versionen med räckviddsförlängare, dels en variant där wankeln fungerar som huvuddrivkälla. En ren elbil diskuteras, men är inte prioriterad.
Större än MX-5
Den kommande sportbilen baseras på konceptbilen Mazda Iconic SP och positioneras tydligt över MX-5 i storlek och prestanda. Formen beskrivs som en modern tolkning av RX-7, med tydliga kurvor, lågt tak och en utpräglad sportbilsprofil.
Nakayama kallar den för ”en ny typ av Mazda-sportbil”. Mazda betonar att modellen inte ersätter MX-5 utan kompletterar den.
Medan Miatan ska vara lätt, förarpuristisk och prisvärd, riktar sig Iconic SP mer till förare som söker högre effekt och längre räckvidd.
Båda modellerna bygger dock vidare på Mazdas sportbilstradition och entusiasternas engagemang.
MX-5 förblir analog
Nästa generation Mazda MX-5 är fortfarande några år bort. Lansering förväntas ske 2027, då modellen blir först ut med den nya Skyactiv Z-drivlinan – en naturligt aspirerad bensinmotor utvecklad för att klara framtidens utsläppskrav utan att ge avkall på körglädje.

Mazda bekräftar att den femte generationens MX-5 fortsatt blir bakhjulsdriven, lättviktig och tillgänglig med manuell växellåda. Målet är att bevara känslan av ”Jinba Ittai” – samspelet mellan förare och bil – som länge varit modellens signum.
Parallellt med nyutvecklingen har Mazda även ett restaureringsprogram för klassiska Miator i Hiroshima, där förstegenerationens bilar återställs till originalskick.
Mazda undersöker även möjligheten att återställa RX-7 från 1990-talet – förutsatt att reservdelar kan säkras.
Läs också: Nästa Mazda ”Miata” MX-5 får större motor utan turbo