Mazda är tillbaka i rampljuset på Japan Mobility Show med en idé som låter nästan för bra för att vara sann: körglädje, lång räckvidd och renare luft än innan du startade bilen.
Vision-X Coupe är en försmak på hur Mazdas designspråk Kodo kan se ut 2035.
Karossen är ren och aerodynamisk utan handtag och backspeglar och taklinjen sträcker sig långt bak och ger sportig GT-känsla.


Turbo-wankel med renare luft i avgaserna
Under skalet finns en helt ny tvåskivlig wankelmotor med turboladdning och elmotorer.
Effekten är 510 hk, elräckvidden upp till 160 km och total räckvidd upp till 800 km. Den placerar sig i nivå med andra premium-GT modeller men med ett modernare drivline fokus.
Mazda kombinerar CO₂-neutralt bränsle från mikroalger med ett nytt system som kallas Mazda Mobile Carbon Capture.
När bilen kör fångas koldioxid upp i avgaserna och kan användas för materialutveckling, gödningsmedel eller mer bränsle. Kort sagt ska Vision-X släppa ut mindre CO₂ än den tar in.
Läs också: Mazda: Nya RX-7 med wankelmotor är nästan produktionsklar
Interiör med digitala mätare

Vision-X är dessutom större än Mazda6: 5050 mm lång, 1995 mm bred och 1480 mm hög. Stort axelavstånd ger fyra sittplatser men med två separata baksäten för coupékänslan.

Wankeln har redan gjort comeback i MX-30 R-EV men Mazda vill fortsätta utveckla tekniken, särskilt tillsammans med framtida bränslen.
Vision-X är ett koncept, men mycket av tekniken kan bli verklighet på svenska vägar inom tio år.
Missa inte: PROV: Wankel-bilen Mazda MX-30 R-EV