Hoppa till innehåll

McLaren 750S officiell – snabbare än 720S

McLaren har bytt ut 30 procent av komponenterna i 720S. Det gör 750S starkare, lättare och snabbare.

I strikt mening är McLaren 750S en rejäl uppdatering av 720S som lades ner i fjol. 750S har fått en ny kolfibermonocoque kallad Monocage II som bidrar till lägre vikt och ökad vridsyvhet.

Ett nytt avgassystem i rostfritt stål spar 2,2 kilo och ska ge ännu skönare ljud med förstärkta övertoner.

Totalt har bantningskuren resulterat i att 30 kilo kapats och McLaren 750S väger in på 1 389 med vätskor, men utan förare.

McLaren 720S och 720S GT (AI text)
Öppna 750S Spider och 750S Coupé med tak.

750S är inte bara lättare än 720S, den är också starkare. Genom ökat turbotryck och och lättviktskolvar från McLaren 765LT adderas 30 extra hästkrafter. För att ytterligare snabba upp accelerationen har slutväxeln gjorts 15 procent kortare.

Aktiva stötdämpare gör att det inte behövs några krängningshämmare. Instyrningen ska ha blivit skarpare än tidigare.

sportsbilens inre (AI text)
Förarinstrumenteringen sitter på rattstången så att betraktningsvinkeln blir bra oavsett hur ratten vinklas.

Interiören har uppdaterats med en större instrumentskärm sitter på rattstången. Infotainmentsystemet har stöd för Apple Carplay (inget sägs om Android Auto). Backkameran har fått högre upplösning.

McLaren 720S Spyder (AI text)
Välj den öppna Spider-versionen om du vill njuta av gummiröken från Pirelli P-Zero-däcken.

Standarddäcken är Pirelli P-Zero och kan uppgraderas till P-Zero Corsa eller P-Zero Trofeo R för bankörning. Kolfiberkeramiska bromsskivor med sexkolvsok fram och fyrkolvsok bak är standard. Det går att välja till 60 procent större bromsskivor som kombineras med monoblock-bromsok.

Som tidigare finns det två karosser, Coupé med eller Spider utan tak. Att slippa taket adderar 49 kilo i vikt och gör att 0-200 km/h tar 7,3 sekunder istället för 7,2 sekunder. 0-100 km/h går lika snabbt: 2,8 sekunder, vilket är 0,2 sekunder snabbare än för 720S.

McLaren anger inte exakta priser utan bara att 750S ska kosta 10 procent mer än motsvarande 720S.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.