
Intresset för nya modellen 650S överträffar McLarens vildaste förväntningar och orderböckerna innehåller redan en produktion för de närmaste sex månaderna.
För att hinna möta det stora intresset för 650S har McLaren beslutat sig för att ställa in hela produktionen på den nya modellen och därmed är det officiellt, det som många redan gissat, ”lillebror” MP4-12C blir nedlagd.
Att betrakta nya McLaren 650S som ett ”facelift” av MP4-12C är dock lika fel nu som det var för knappt två månader sedan när vi fick de första uppgifterna om bilen. Det blev också alldeles uppenbart för vår medarbetare Fredrik Huldt när han nyligen provkörde McLaren 650S:
”Vid en första anblick ser den ut som en McLaren MP4-12C med McLaren P1-nos, ingen kan säga något annat,” berättade Fredrik. ”Själva basen i bygget är dessutom kolfiberchassit och motorn från 12C. För den som vill vara elak finns här flera enkla poänger att göra. Men det är fel tänkt. Dessa fakta innebär bara att man utgått från en extremt hög lägstanivå i 650S-projektet. Bortsett ”facelift”-känslan i designen har bilen en rätt och slätt våldsam potential. Som faktiskt ger konkurrenterna mycket allvarliga problem.”
Ägarna till McLaren MP4-12C erbjuds i sommar en teknisk uppgradering som till viss del härstammar från de förbättringar som uppnåtts med nya 650S. Ny programvara ska förbättra bakvingens förmåga att hjälpa till med downforce och samtidigt förbättra stabiliteten i hög hastighet.
De som redan köpt en McLaren MP4-12C erbjuds också specialpris på en ny typ av backkamera och digital DAB-radio. De nationella handlarna har alla detaljer om dessa uppgraderingar och ska få informationen via brev. Cirka 3.500 McLaren MP4-12C har byggts sedan produktionen startade våren 2011.
De av er som regelbundet följer nyhetsflödet här på automotorsport.se minns nog höstens spionbilder av en ny modell – McLaren P13. Det interna projektnamnet McLaren P13 har cirkulerat och denna tredje modell ska komplettera 650S och supersportbilen P1 (som dock bara byggs i en begränsad serie).
Den nya ”instegsmodellen” McLaren P13 lär få ett pris runt 120.000 pund. Det indikerar en lägre effektnivå som dock kan kompenseras med mindre format och lägre vikt. McLaren P13 kan vara klar att lansera om 12–18 månader. McLaren 650S Coupé kostar från 195.000 pund, priset för taklösa 650S Spider börjar vid 215.000 pund.

Som om inte detta skulle räcka så skissar McLaren på ytterligare en modell, internt benämnd som ”P15”. McLaren P15 ligger en bra bit fram i tiden, kanske tre–fyra år, och den är tänkt att fylla tomrummet efter P1 och blir prestandamässigt inte långt efter. McLaren P15 får sannolikt en prislapp runt 400.000 pund, alltså dubbelt så mycket som McLaren 650S.
Om McLaren utökar produktionen till tvåskift ligger kapaciteten kring 4.000 bilar per år, vilket är ungefär vad man hoppas på med 650S och nya P13.
Med tillskottet P15 och en gynnsam konjunktur kan McLaren lägga till ett skift och komma upp i 6.000 bilar per år i slutet av decenniet. Med några extra åtgärder går den siffran att utöka till 7.000 bilar och då är man på ungefär samma nivå som Ferrari.