Hoppa till innehåll

McLaren MP4-12C – mer fakta och bilder

Bit för bit lättar McLaren på förlåten och visar mer av supersportbilen MP4-12C. Tekniska fakta visar att bli en svår nöt även för de starkaste konkurrenterna. Dessutom är den utprovad av F1-polarna Lewis Hamilton och Jenson Button. McLaren-chefen Ron Dennis är stolt över sin MP4-12C, utan tvekan. Den nya supersportbilen ska bli ett referensmärke när […]

Bit för bit lättar McLaren på förlåten och visar mer av supersportbilen MP4-12C. Tekniska fakta visar att bli en svår nöt även för de starkaste konkurrenterna. Dessutom är den utprovad av F1-polarna Lewis Hamilton och Jenson Button.

McLaren MP4-12C - mer fakta och bilder

McLaren-chefen Ron Dennis är stolt över sin MP4-12C, utan tvekan. Den nya supersportbilen ska bli ett referensmärke när det gäller prestanda, men också i form av upplevd kundservice. KLICKA FÖR STÖRRE

De som inte fotvandrat till Sydpolen den senaste tiden kan knappast ha undgått den nya supersportbilen McLaren MP4-12C. I början på september förra hösten visades de första bilderna – se artikeln med många foton här – och vi fick några knapphändiga faktauppgifter. Först nu berättar McLaren lite mer om sin gatmodell, redo för en årlig serieproduktion redan nästa år på 1.000 bilar.

Även om modellnamnet MP4-12C är ungefär lika upphetsande som hos en Siemens diskmaskin finns det faktiskt en historisk anledning. MP4 är hämtat från F1-bilarna och siffran 12 är ett prestandaindex som använts för att jämföra bilar, både egna och konkurrenternas. ”C” står slutligen för Carbon, kolfiber, som använts flitigt i bilen och bildar basen i chassit.

McLaren MP4-12C - mer fakta och bilder

Själva kärnan i MP4-12C är en kolfibermonocoque – kalla det ”kolfiberbalja” – som i sin tur har en aluminiumhjälpram fram och en likadan bak för drivlinan. McLaren utlovar en vikt som är lägre än för Ferrari 458. KLICKA FÖR STÖRRE

Den turbomatade V8:an på 3,8 liter beskrevs förut i allmänna ordalag men nu vet vi att den ger på pricken 600 hk vid 7.000 rpm och varvräknarnålen kan fortsätta till 8.000 innan varvstoppet hindrar framfarten. Turbotrycket ser till att ge ett mycket jämnt och lättkört kraftflöde, maxvridet 600 Nm uppnås vid 3.000 rpm men 80 procent av vridet finns tillgängligt från 2.000 till 6.500 rpm.

Effektflödet är imponerande men så är även effektiviteten, McLaren utlovar redan nu ett CO2-utsläpp på under 300 g/km, vilket i så fall är under moderna konkurrenter som Ferrari 458 (307 g/km) och Mercedes SLS (314 g/km). Prestandasiffrorna är fortfarande något som McLaren vill hålla lite på men 0 – 200 km/h ska gå på under tio sekunder och när man bromsar ner från samma hastighet ska det gå mindre än fem sekunder. 0 – 100 km/h ska avverkas på ”under tre sekunder” och toppfarten anges till ”över 200 mph” (320 km/h).

McLaren MP4-12C - mer fakta och bilder

Det breda leendet hos F1-föraren Jenson Button säger väl allt, eller hur? Inte förvånande var både Button och Lewis Hamilton eld och lågor över hur MP4-12C presterade på bana. De två F1-stjärnorna har bidragit med gränsvärden för hur hjälpsystemen ska gå in och stötta föraren. KLICKA FÖR STÖRRE

Bidragande orsak till fina prestanda och de låga utsläppen är både låg vikt och lågt luftmotstånd. Enligt McLaren har hela bilen vuxit upp i en lufttunnel och inga kompromisser har gjorts ”bara” för att designern önskat en viss sak. Allt är optimerat för låga lyftkrafter och den aktiva bakvingen (en teknik som är förbjuden i de flesta motorsportgrenar) hjälper bilen till stabila toppfartegenskaper liksom säker inbromsning från hög hastighet. Jobbet i vindtunneln har gjorts av samma folk som utvecklat F1-bilarna.

Torrvikten på MP4-12C uppges till under 1.300 kilo. Även med alla vätskor på plats väger bilen mindre än en Ferrari 458 (cirka 1.500 kilo). Även yttermåtten är lite mindre än flertalet konkurrenter i denna exklusiva klass: 4.507 millimeter lång, 1.908 bred, 1.199 millimeter hög och hjulbasen mäter hela 2.670 millimeter.

McLaren MP4-12C - mer fakta och bilder

Lewis Hamilton har en hel del erfarenhet av McLaren F1, som fortfarande står sig i ligan av supersportbilar. Lewis berömde speciellt vindrutan på MP4-12C, som liksom hos F1, är väldigt bred och ger en bra överblick i kurvorna. KLICKA FÖR STÖRRE

Flera elektroniska hjälpsystem ska få föraren att känna sig trygg och ett med bilen, samtidigt som det går att välja olika karaktär på körningen. Ett av dessa system är ”styrande” bromsar som hjälper bilen att vrida in sig i kurvorna och samarbetar med ESP-funktionen. Launch control finns också, liksom inställning av de elektroniska stötdämparna och motorns karaktär (gasrespons och avgasljud).

McLaren har tagit hjälp av sina F1-förare Jenson Button och Lewis Hamilton. Deras uppgift har varit att agera bollplank till ingenjörerna och ställa lämpliga nivåer på hjälpsystemens inverkan. Inte oväntat har båda förarna varit lyriska över MP4-12C och Hamilton har en hel del erfarenhet av ”gamlingen” McLaren F1, som fortfarande är en helt unik bil av sitt slag.

McLaren MP4-12C - mer fakta och bilder

I höst startar serietillverkningen av den nya supersportbilarna. De första bilarna byggs i Technology Centre men från och med mars nästa år ska produktionen ske i en helt ny fabrik, även den designad av Foster and Partners. KLICKA FÖR STÖRRE

Inte mindre än 40 ”mulor” med varierat tekniskt innehåll har skickats runt i världen. De första, kompletta testbilarna har byggts i McLarens Technology Centre och när dessa snart avslutat sitt jobb kommer de första kundbilarna att byggas på samma plats i höst. Men i början på 2011 ska en ny fabrik öppnas strax intill, i anslutning till F1-verksamheten. Även den nya fabriken är ritad av Foster and Partners, precis som den spektakulära F1-byggnaden.

Redan under nästa år hoppas McLaren komma upp i en årsproduktion på 1.000 bilar, men det räcker ändå inte för att möta de 1.600 förhandsbeställningar som man fått sedan bilen blev visad första gången förra hösten. 35 speciellt utvalda handlare är kontrakterade i 19 länder.

McLaren MP4-12C - mer fakta och bilder

McLaren är ännu så länge lite hemlighetsfulla om alla fakta kring MP4-12C. Men 0 – 200 km/h ska klaras av på under 10 sekunder och toppfarten ligger över 320 km/h. KLICKA FÖR STÖRRE

Målsättningen för McLaren är att inte enbart att bygga och sälja en bil med unika prestanda, utan även kunna erbjuda en kundservice av ett slag som hittills inte skådats. De speciella handlarna är förstås kärnan i den verksamheten men bilarna är också förberedda på detta. Varje bil som får ett felmeddelande eller en felkod skickar till exempel ett textmeddelande till handlaren/verkstaden, som i sin tur kan beställa nödvändiga reservdelar och kontakta ägaren för att boka ett besök.

Den nya MP4-12C är första bilen av tre modeller hos McLaren. Även de två följande blir tvåsitsiga mittmotorbilar, fast med annorlunda karaktär. Att en av dem blir en taklös version av MP4-12C är väl en inte allt för djärv gissning men den tredje bilen är förmodligen en billigare modell med ett pris i närheten av Porsche 911. Det kan även bli aktuellt för McLaren att bygga raceversioner av MP4-12C, men det blir i så fall på kunders uppdrag och något eget tävlande är inte planerat. Fast osvuret är väl bäst, när det gäller McLaren och racing.

Några andra modeller än sportbilar är inte aktuellt för McLaren. Rykten om suvmodeller och sportiga sedaner är något som McLaren-chefen Ron Dennis slår ifrån sig helt.

McLaren MP4-12C - mer fakta och bilder

McLaren MP4-12C - mer fakta och bilder

McLaren MP4-12C - mer fakta och bilder

McLaren MP4-12C - mer fakta och bilder

McLaren MP4-12C - mer fakta och bilder

McLaren MP4-12C - mer fakta och bilder

McLaren MP4-12C - mer fakta och bilder

McLaren MP4-12C - mer fakta och bilder

McLaren MP4-12C - mer fakta och bilder

McLaren MP4-12C - mer fakta och bilder

McLaren MP4-12C - mer fakta och bilder

McLaren MP4-12C - mer fakta och bilder

McLaren MP4-12C - mer fakta och bilder

McLaren MP4-12C - mer fakta och bilder

McLaren MP4-12C - mer fakta och bilder

McLaren MP4-12C - mer fakta och bilder

McLaren MP4-12C - mer fakta och bilder

McLaren MP4-12C - mer fakta och bilder

McLaren MP4-12C - mer fakta och bilder

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.