
Har du en helvild idé som du vill förverkliga? Sannolikt också ett rätt stort utrymme på bankkontot? Då ska du vända dig till McLarens avdelning MSO – som utläses ”McLaren Special Operations” och berätta vad du vill ha gjort.
En icke namngiven person gjorde detta och därför vet vi inte vem det är som beställde sin ”McLaren X-1” av Paul Mackenzie, chef för MSO. Men de två träffade McLarens chefsdesigner Frank Stephenson och uppdraget att göra designen gick sedan till nyutexaminerade Hong Yeo från Royal College of Art. Enligt McLaren hämtade beställaren och Hong Yeo inspiration från klassiska modeller som Citroën XM, Facel Vega och Mercedes 540K men från andra områden som arkitektur – till exempel Guggenheim-museet i New York.
Den speciella karossen tog 18 månader att bygga och är ingen ”möbel” som bara är avsedd att titta på utan har genomgått tester i vindtunnel, hög hastighet, med mera. Under karossen återfinns samma komponenter och chassi som i mittmotorsportvagnen MP4-12C.
Specialkarossen på McLaren X-1 har gjort bilen något längre (4.658 millimeter, en decimeter längre än MP4-12C) och bredare (2.097 millimeter, 19 centimeter bredare). Höjden är densamma och även vikten. Vill du läsa mer om McLaren X-1 finns den engelska pressreleasen att ladda hem som pdf-dokument genom att klicka på länken. Se även bildarkivet på McLaren X-1 nedan.