Hoppa till innehåll

Mercedes SL får fyrcylindrig motor – med teknik från F1

Mercedes-AMG SL 43 ska vara ett mer budgetvänligt alternativ till V8-motorerna.

Efter lanseringen av två V8-motoriserade versioner av nya Mercedes-AMG SL kommer nu en instegsvariant med fyrcylindrig motor. Men trots att den har hälften så många cylindrar är nya SL43 ingen långsam bil – den kraftigt turbomatade tvålitersmotorn levererar hela 381 hästkrafter.

För att minimera lagg sitter det en elmotor på turbon som kan hålla trycket uppe även när föraren släpper gasen. Mercedes har tidigare använt tekniken i Formel 1, men enligt dem är det här första gången en produktionsbil utrustas med den här typen av el-assisterad turbo.

Motorn är också en så kallad mildhybrid, vilket innebär att den får hjälp av en 48-volts bältdriven motorgenerator som som mest kan leverera 14 hästkrafter.

 
 
 
 
 
 
 
 
Mercedes SL får fyrcylindrig motor – med teknik från F1
Mercedes SL får fyrcylindrig motor – med teknik från F1

Bortsett från den elektriska turbon är motorn samma maskin som sitter i GLA 45 och CLA 45. I SL 43 är den dock längsmonterad, och kopplad till en nioväxlad automatlåda som har en elektroniskt styrd våtkoppling där en momentmomvandlare vanligtvis sitter.

Medan de V8-motoriserade modellerna driver på alla fyra är SL 43 enbart bakhjulsdriven. 0–100 km/h går på 4,9 sekunder och toppfarten är 275 km/h. Bensinförbrukningen vid blandad körning anges till omkring 0,9 liter per mil, vilket är betydligt mindre än vad V8-motorerna dricker.

De svenska priserna är ännu inte klara, men hamnar gissningsvis kring en dryg miljon kronor.

 
 
 

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.