Hoppa till innehåll

Mercedes SLS AMG – måsvingen flyger igen

De första bilderna på Mercedes nytolkning av sportbilsikonen Måsvingen är här. Nya SLS AMG är en best med 6,2-liters V8 på 571 hk, tillräckligt för 0-100 km/h på 3,8 sekunder. Bäst av allt – vi har provkört nya SLS!   Måsvingen är tillbaka – som SLS AMG. Den extremt långa motorhuven gör att modellen närmast […]

De första bilderna på Mercedes nytolkning av sportbilsikonen Måsvingen är här. Nya SLS AMG är en best med 6,2-liters V8 på 571 hk, tillräckligt för 0-100 km/h på 3,8 sekunder. Bäst av allt – vi har provkört nya SLS!

 

Mercedes SLS AMG - måsvingen flyger igen

Måsvingen är tillbaka – som SLS AMG. Den extremt långa motorhuven gör att modellen närmast kan liknas vid en front-mittmotor-bil. V8-motorn ligger bakom framaxeln, för perfekt viktfördelning. KLICKA FÖR STÖRRE

Historiens vingslag har väl sällan flaxat så tydligt hos Mercedes som nu, när man äntligen visar upp de officiella bilderna på nya SLS AMG. Det är givetvis en kärleksfull, modern tolkning av den klassiska 300 SL från 50-talet – bilen som vi oftast känner som ”Måsvingen” på grund av de karakteristiska dörrarna.

Nästa år ska den här moderna klassikern börja levereras till sina första kunder och den blir då på sätt och vis en ersättare till supersportbilen SLR McLaren, vars produktion hos McLaren upphör i höst. Priset för nya SLS ska hamna kring 160.000 euro, vilket framstår som rena klippet jämfört med vad veteranbilarna från 50-talet betingar idag.

Priset framstår också som ”rimligt” i sammanhanget med tanke på den höga tekniknivån i bilen. Även om detta är en sportbil som är avsedd för att köras och inget annat är finishen på interiören ovanligt hög och även säkerhetsnivån är bra med bland annat åtta krockkuddar för de två personer som får plats.

Mercedes SLS AMG - måsvingen flyger igen

Men vänta nu, vad händer om man voltar och bilen hamnar upp och ner – hur kommer man ut? Jo, det har Mercedes tänkt på: vid en voltning skjuts gångjärnen sönder av en liten sprängladddning (som på flygplan) och dörrarna går att öppna. KLICKA FÖR STÖRRE

Motorn i SLS är i grunden samma handbyggda V8 på 6,2 liter som sitter i E 63 AMG, där den ger 525 hästar. SLS är dock AMG:s baby från ruta ett, och därför har motorn fått lite ”efterbehandling” i form av smidda kolvar, modifierade kammar och dessutom ett helt nytt avgassystem. Effekten hamnar därför på 571 hästar och det maximala vridmomentet är 650 Nm vid 4.750 rpm. AMG hävdar att det räcker för att slunga iväg den cirka 1.700 kilo tunga bilen från noll till 100 km/h på 3,8 sekunder, och man behöver bara torrvarva motorn ett par gånger för att tro på den siffran. Den här motorn har nerv som ingen annan AMG-motor någonsin haft.

Ett exempel på detta är att motorn är placerad helt bakom framaxeln. Det enda som ligger framför framhjulen är en femliters oljetank samt kylare med tillhörande slangar. Den sjustegade dubbelkopplingslådan är placerad vid bakaxeln, och därför är viktfördelningen optimala 48/52 % fram respektive bak. Mellan motor och låda går en kardanaxel i kolfiber, av samma typ som de av AMG utvecklade C-klassbilarna i DTM.

Mercedes SLS AMG - måsvingen flyger igen

Påkostad inredning med mycket kolfiber, nostalgisk design som blinkar till 50-talet men också åtta krockkuddar för maximalt skydd. Ratten behöver vara avfasad i underkant, den 45 cm höga tröskeln gör insteget en smula besvärligt. KLICKA FÖR STÖRRE

Hjulupphängningarna består av dubbla triangellänkar fram och bak, och till skillnad från många andra superbilar har inte SLS något aktivt eller på annat sätt elektroniskt chassi. Det är traditionella stålfjädrar och oljedämpare som gäller, och man kan välja mellan standard- och sportchassi. Det senare är mest tänkt för de kunder som vill använda sin bil på bana, standardchassit är allt annat än slappt.

Mercedes SLS AMG - måsvingen flyger igen

Vill du läsa hela provkörningen i nr 17-2009 kan du köpa ditt digitala exemplar för 29 kronor genom att klicka på bilden.

Som vi berättade inledningsvis har vi redan fått provköra SLS, eller i alla fall en näst intill klar testbil. Det skedde på den 3,7 kilometer långa Sachsenring i sydöstra Tyskland, där SLS genomgår de sista testerna innan den kan betraktas som produktionsklar.

Kurvtagningsegenskaperna överstiger vida allt vi tidigare sett av en bil med en stjärna i nosen, SLS är helt neutral i alla lägen och känns ytterst välplanterad på vägen. Styrningen, som är lätt i låg fart, har härlig tyngd när det går undan. Dessutom är styrresponsen och känslan på en tidigare ouppnåelig nivå för Mercedes-bilar.

Oavsett hur hårt man attackerar ingången till en kurva håller sig bilen helt plan, någon viktförskjutning eller några lastväxelreaktioner går inte att spåra. Detta gör att man snabbt får förtroende för bilen och kan börja bromsa senare och dessutom gasa tidigare ur böjarna. Med urslaget ESP-system går det självklart att hänga ut bakvagnen i breda fina ställ, men övergången från grepp till sladd sker progressivt och är lätt att dosera.

Mer om provkörningen kan du läsa i auto motor & sport nummer 17-009, den går att efterbeställa på den här länken.

Mercedes SLS AMG - måsvingen flyger igen

 

Mercedes SLS AMG - måsvingen flyger igen

 

Mercedes SLS AMG - måsvingen flyger igen

 

Mercedes SLS AMG - måsvingen flyger igen

 

Mercedes SLS AMG - måsvingen flyger igen

 

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.