Chefen för Daimler AG, Dieter Zetsche, har sällat sig till raden av bilindustripampar som kritiserar kommande utsläppskrav. Denna gång handlar det dock inte bara om att de är för hårda, utan också om att det finns så många olika.
Det var i samband med en konferens i Schweiz som gick under titeln ”Global kapitalism, lokala värden” som Mercedeschefen delgav Automotive News Europe sina åsikter. Bland annat menade han att bilindustrin tvingas möta tuffare utsläppskrav än andra som förorenar vår luft. Detta trots att bilar ”bara” står för tio procent av de globala koldioxidutsläpp som orsakas av förbränning av fossila bränslen.
Dieter Zetsche är uuprörd.
Förutom den ganska väntade åsikten fokuserade han dock på något annat, nämligen det faktum att utsläppskraven skiljer sig så mycket åt i olika delar av världen. Här i Europa vill EU sänka CO2-utsläppen till 120 g/km till år 2012, även om de sista tio grammen ska kapas med hjälp av exempelvis biobränsleinblandning i bensinen. Målet för bilföretagen skulle således motsvara 130 g/km, med tillägget att saker som viktkompensationen ännu inte är fastställda.
I USA vill regeringen att biltillverkarna ska sänka utsläppen med 25 procent till år 2015. Det som enligt Zetsche ytterligare försvårar det hela är att enskilda delstater kan ha sina egna utsläppskrav, något som inte minst Kalifornien utnyttjat.
”Våra ingenjörer känner ibland att de tvingas spela europeisk fotboll på en basebollplan med sumobrottningsregler”, som han formulerade det. Dessutom uttryckte han en tro eller kanske förhoppning om att amerikanska myndigheter ska välja fordonsvikt som det kriterium efter vilket bilar sorteras när det gäller hur mycket de får släppa ut. På samma sätt som Japan redan gjort och EU väntas göra.
Angående USA sa Zetsche också att han hoppades att försäljningen av dieselbilar där skulle öka, för att minska landets oljeberoende. ”Om bara en tredjedel av alla personbilar i USA var utrustade med avancerad dieselteknologi, skulle landet inte längre behöva importera en enda droppe olja från Saudiarabien.” Att den avancerade dieselteknologin i detta fall helst skulle komma från Stuttgart kan väl anses vara underförstått.
Här om dagen klagade Fiatchefen Sergio Marchionne på den kompromiss som Frankrike och Tyskland är på väg att nå när det gäller viktkompensationen på utsläpp. ”Rent nonsens och en eftergift för politiska påtryckningar” sa Marchionne, vars företag skulle missgynnas av kompromissen.
En annan som uttalade sig i veckan var Bentleys chef Franz-Josef Paefgen vars bilar släpper ut i snitt runt 400 gram koldioxid per kilometer. Han ville föga förvånande se försiktigare utsläppskrav och uppmanade politiker att tänka på vilka effekter dessa kan få på jobb och ekonomi.
Striden om hur utsläppskraven ska formas blir alltså allt hårdare samtidigt som det allt tydligare blir en kamp mellan tillverkare av stora bilar och dem som mest har småbilar i sitt utbud.