På 2010 Beijing Auto Show premiärvisar brittiska MG upp konceptbilen ”Zero”. Förmodligen är det bara en nödtorftigt förklädd showbil som visar hur MG3 ser ut när de kommer nästa år.
Konceptbilen Zero är nog en förhandstitt på kommande MG3, tror vi. Med en längd på fyra meter slår den sig in i stentuffa Polo-klass – möjligtvis med priset som främsta fördel? KLICKA FÖR STÖRRE
MG Rover Group gick slutgiltigt i konkurs under 2005 och resterna av bolaget köptes upp av kinesiska Nanjing Automobile Group, som numera har SAIC (Shanghai Automotive Industries Corporation) som huvudägare. I början av 2007 rullade de första MG-bilarna ut ur fabriken i Nanjing, däremot har de kinesiska ägarna haft problem med att få fart på den engelska fabriken i Longbridge igen.
Det händer dock saker bakom kulisserna och i november kunde vi visa de första bilderna på MG6, se artikel på denna länk. MG6 bygger till viss del på Roewe 550 (Rover 75) men är konstruerad i England och är 4,65 meter lång. MG6 byggs i Kina men är även tänkt att produceras i Longbridge.
Speciellt mycket av den här inredningen ska vi nog inte förvänta oss att hitta i seriemodellen. Men visst vore det kul med en snygg, modern inredning på en bil tillverkad i Kina. KLICKA FÖR STÖRRE
Förutom MG6 behövs det mindre modeller och en liten försmak av vad som komma skall får vi på 2010 Beijing Auto Show där MG ställer ut sin konceptbil "Zero". MG framhäver nogsamt att "Zero" utvecklats i Birmingham av brittiska MG Global Design med chefsdesignern Anthony Williams-Kenny i spetsen.
Några detaljer om de tekniska detaljerna nämns inte och hela pressmeddelandet handlar om designen på bilen. Att längden hamnar kring fyra meter får vi också reda på. Det återstår att se var "Zero" ska produceras men vi gissar att den heter MG3 när den dyker upp hos handlarna någon gång nästa år.
Förutom MG6 och MG3 arbetar man med fler modeller och det ryktas även om en modern ersättare till TF Roadster.
