I ett försök att få bort miljöfarliga skrotbilar som står på tomter och i naturen runt om i EU-länderna har ett ELV-direktiv (End-of-Life Vehicles) utarbetats. Grundprincipen är att bilar som inte klarar en besiktning ska klassas som uttjänta och därmed är avfall som måste skrotas.
Att renovera en bil kan vara ett projekt som tar flera år. Under tiden klarar inte bilen en besiktning. Trots ett undantag i ELV-reglerna för historiska fordon riskerade ändå många samlarbilar, så kallade youngtimers, att tvångsskrotas.
Efter omfattande protester har EU-parlamentet omarbetat skrivningen i ELV-direktivet för att fler entusiastfordon ska undantas från skrotning.
Ett nytt kompromissförslag har antagits i Europaparlamentets utskott för miljö- och konsumentskydd, uppger Motorhistoriska Riksförbundet.
Läs även: Veteranbilsägare rasar mot EU:s skrotningslag
Så lyder de nya ELV-reglerna om skrotning
I den nya regeltexten fastslås att varje ägare har rätt att självständigt bestämma om fordonet ska skrotas eller är värt att reparera.
Reservdelar till historiska fordon ska också undantas från tvångsskrotning.
Även bilar som inte klassas som historiska fordon ska kunna undantags från ELV-direktivet om de anses vara av speciellt kulturellt intresse. Den statusen kan enskilda medlemsstater besluta om. Fordonen måste dock förvaras på ett sätt som inte är miljöskadligt.
Den tidigare skrivningen om att fordonet ska anses som skrot om reparationskostnaden överstiger marknadsvärdet har strukits.
De krav som ställs på handel med reservdelar ska bara gälla näringsidkare och inte privatpersoner.
EU-parlamentet väntas klubba igenom de nya reglerna då de 720 parlamentarikerna är tillbaka från sommaruppehållet. Det innebär att ett beslut tidigas kan tas den 8 september.
Läs även: Vändningen: EU stryker kolfiber från förbudslistan