Hoppa till innehåll

Miljö kan gå före säkerhet med Euro 7-krav

De kommande Euro 7-reglerna skärper inte bara utsläppskraven för avgaser, utan omfattar även partiklar från däck och bromsar. Det kan skapa en konflikt mellan miljöhänsyn och trafiksäkerhet.

Utformningen av Euro 7-reglerna har debatterats flitigt de senaste åren. Krav från några EU-länder har gjort att utsläppskraven har blivit mildare.

Även tvånget att ange räckvidd i kyla för elbilar har strukits. Däremot finns krav på hur stor del av batterikapaciteten som ska finnas kvar efter 10 000 respektive 16 000 mil, alternativt efter fem eller åtta år.

Något som däremot inte har uppmärksammats så mycket är att utsläppskraven inte bara omfattar vad som kommer ut ur avgasröret, utan även hur mycket partiklar som bromsar och däck avger.

Små partiklar kan vara skadliga för andningsorganen och bidra till ökad mängd mikroplaster i haven.

”Kan gå att lösa”

Branchtidningen Automobilwoche varnar för att Euro 7-reglerna som ställer krav på litet däckslitage kan stå i konflikt med strävan att förbättra trafiksäkerheten. Grundregeln är att däck med hårdare gummiblandning slits mindre, men bromsar sämre.

Det finns dock personer i branschen som menar att det är möjligt att konstruera säkra däck med låga utsläpp. Men det kräver avancerad teknik och innovativa material. Frågan är hur lång tid det tar att utveckla dem.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.