Utformningen av Euro 7-reglerna har debatterats flitigt de senaste åren. Krav från några EU-länder har gjort att utsläppskraven har blivit mildare.
Även tvånget att ange räckvidd i kyla för elbilar har strukits. Däremot finns krav på hur stor del av batterikapaciteten som ska finnas kvar efter 10 000 respektive 16 000 mil, alternativt efter fem eller åtta år.
Något som däremot inte har uppmärksammats så mycket är att utsläppskraven inte bara omfattar vad som kommer ut ur avgasröret, utan även hur mycket partiklar som bromsar och däck avger.
Små partiklar kan vara skadliga för andningsorganen och bidra till ökad mängd mikroplaster i haven.
Läs även: Däckskiftarnas livsfarliga hjulmontering – mot instruktionerna
”Kan gå att lösa”
Branchtidningen Automobilwoche varnar för att Euro 7-reglerna som ställer krav på litet däckslitage kan stå i konflikt med strävan att förbättra trafiksäkerheten. Grundregeln är att däck med hårdare gummiblandning slits mindre, men bromsar sämre.
Det finns dock personer i branschen som menar att det är möjligt att konstruera säkra däck med låga utsläpp. Men det kräver avancerad teknik och innovativa material. Frågan är hur lång tid det tar att utveckla dem.