Hoppa till innehåll

Mini Cabrio blir John Cooper Works

Den mest kryddstarka av alla Mini-versioner – John Cooper Works – ska nu även erbjudas som cab. Med 211 hk hoppar effekten upp med 36 hk, jämfört med Cooper S, och det ger en acceleration 0 – 100 km/h på 6,9 sekunder. Effekten i motorn ökar från 175 hk i Cooper S till 211 hk […]

Den mest kryddstarka av alla Mini-versioner – John Cooper Works – ska nu även erbjudas som cab. Med 211 hk hoppar effekten upp med 36 hk, jämfört med Cooper S, och det ger en acceleration 0 – 100 km/h på 6,9 sekunder.

Mini Cabrio blir John Cooper Works

Effekten i motorn ökar från 175 hk i Cooper S till 211 hk i John Cooper Works utförandet. KLICKA FÖR STÖRRE

På Genève-salongen i början på mars ska den senaste versionen av Mini Cooper John Cooper Works stå utställd, nämligen den utan plåttak: Cabrio.
Tekniskt känner vi igen vindrufsmodellen från sina takförsedda bröder och det är samma turbomatade 1,6-liters motor som fått laddtrycket höjt från 0,9 till 1,3 bar. Det ökar effekten från 175 hk i Cooper S till hela 211 hk i John Cooper Works.
Det maximala vridmomentet i turbomaskinen är 260 Nm mellan 1.850 rpm och hela vägen upp till 5.500 rpm. Tillfälligt kan det öka till 280 Nm. Den extra effekten gör att Mini Cabrio nu kan accelerera från 0 till 100 km/h på 6,9 sekunder och den planar inte ut förrän vid topphastigheten 235 km/h. Bränsleförbrukningen enligt ECE-normen anges till 7,1 l/100 km.

Mini Cabrio blir John Cooper Works

Skyddsbågarna vid baksätet på nya Cabrio är betydligt mera diskreta än hos föregångaren. Men skulle en olycka vara på väg kan de skjutas upp på endast 150 millisekunder. KLICKA FÖR STÖRRE

Utseendemässigt är det samma stil på den här varianten av John Cooper Works. Vi känner igen den mera aggressiva fronten och 17-tums fälgarna (som på Clubman), samt de större bromsarna. Vanliga JCW-modellen med plåttak har 18-tums fälgar.
I övrigt är det mesta sig likt från den Cabrio som premiärvisades i slutet på november. Bland förbättringarna jämfört med föregående generation märks bland annat att suffletten blivit tjockare med bättre ljudisolering. Även själva fällningsmekanismen har blivit enklare att handha och kan manövreras upp till 30 km/h, fällningen går på snabba 15 sekunder.

Mini Cabrio blir John Cooper Works

Här ser vi den nya, lilla luckan som gör att det blir betydligt lättare att lyfta in en matkasse, eller möjligtvis två. KLICKA FÖR STÖRRE

Tygsuffletten vilar på en ”lucka” som kan öppnas upp några grader. Det är inte mycket men gör en enorm skillnad när man ska lasta i och ur det pyttelilla bagageutrymmet med sin felhängda lucka. Med suffletten nere är bagageutrymmet inte mer än 125 liter, men baksätesryggen går att fälla ner och då får man en lastvolym på 660 liter.
Säkerheten har förbättrats på den nya generationen med skyddsbågar som reagerar på bara 150 millisekunder och skjuts upp. I normalläge sitter de betydligt lägre ner och ger ett diskretare intryck, jämfört med föregångaren.
Priset i Tyskland är 31.350 euro för Cabrio John Cooper Works. Det ska jämföras med ”vanliga” JCW för 27.700 euro (270.000 kronor) och 29.500 euro (286.000 kronor) för JCW Clubman. Med dagens valutakurs är det därför sannolikt att Cabrio JCW kostar en bra bit över 300.000 kronor.

Mini Cabrio blir John Cooper Works

Mini Cabrio blir John Cooper Works

Mini Cabrio blir John Cooper Works

Mini Cabrio blir John Cooper Works

Mini Cabrio blir John Cooper Works

Mini Cabrio blir John Cooper Works

Mini Cabrio blir John Cooper Works

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.