
Mini Clubvan Concept är något som ”Mini-folket” väntat på länge. Förhoppningen om en liten bil som ändå kunde lasta relativt mycket har funnits i flera år och daterar sig förstås ända tillbaka till originalet Mini Van som kom 1960 och tillverkades i över en halv miljon exemplar fram till 1982.
Mini Clubvan Concept baseras på Clubman vilket innebär att den är 240 millimeter längre än en vanlig Mini med 80 millimeter förlängd hjulbas. Rejält mycket större men det ska i rättvisans namn sägas att Clubvan Concept inte blir någon storlastare ändå. Med golvnivån i höjd med tröskeln lastar Mini Clubvan Concept 920 liter, använder man den nedre golvnivån ökar volymen till 1.200 liter. Sex stycken lastöglor och ett 12V-uttag finns i lastutrymmet, liksom ett lastskyddsgaller.
Vi kan tänka oss att Mini Clubvan Concept siktar in sig på hantverkare, budfirmor och hundägare som inte behöver något baksäte. Mini Clubvan Concept premiärvisas på Genèvesalongen och även om bilen kallas för ”koncept” ryktas det redan om en serietillverkning senare i år. Mini Clubvan blir en av de modeller som överbryggar det kommande generationsskiftet tillsammans med Clubman, Roadster och Coupé.
Den tredje generationen Mini delar plattform med BMW:s kommande, framhjulsdrivna modeller och väntas få lite bättre innerutrymmen för att kunna konkurrera med till exempel Audi A1. BMW satsar 500 miljoner pund under tre år för att bygga om och modernisera Minifabriken i Oxford. Förutom denna fabrik producerar BMW också fyrcylindriga motorer i Hams Hall och driver förstås Rolls-Royce fabriken i Goodwood. Totalt innebär det att BMW har cirka 18.000 personer anställda i Storbritannien och tillsammans med leverantörerna sysselsätts 46.000 personer.