Hoppa till innehåll

BMW:s alla M5-modeller – vilken är din favorit?

Idag har vi nått fram till den sjätte generationen av ”världens snabbaste fyrdörrars sedan” – BMW M5. Men kommer du ihåg alla tidigare versioner? Och hur de lät? Det började med raka sexor, sen kom V8:or, V10 och nu senast turbomatade V8:or.

Även om BMW hade bråttom att utveckla den första M5:an så skapade modellen en lyskraft som vi idag betraktar som självklar.

Men från början var givetvis inget självklart och i den här filmen från Cars Evolution ser vi hur BMW M5 utvecklats. Och vi kan även höra hur motorljudet förändrats.

Längre ned på sidan har vi gjort en sammanställning med de viktigaste faktauppgifterna, ända fram till sjätte generationen BMW M5 (F90) med turbomatad V8:a på 600 hk – och fyrhjulsdrift!

 

När BMW i höstas premiärvisade sin nya M5 med V8 blev det den sjätte generationen av BMW:s supersedan.

Historien om BMW:s supersedan – som i många årgångar burit titeln ”världens snabbaste fyrdörrars sedan” – börjar för 33 år sedan, i Amsterdam 1984. Man chockade mässpubliken med en bil som såg helt vardaglig ut, men som gick som något helt annat än vardagligt. En sorts fabriksbyggd sleeper.

 

BMW M5 E28 (1985-88)

BMW:s alla M5-modeller – vilken är din favorit?
Första generationen hade en försiktigt modifierad M535i-kaross.

När Mercedes presenterade 190 E 2,3-16 – med utvecklingshjälp från Cosworth – kunde BMW bara säga en sak: ”Scheisse!” Premiären skedde på Frankfurtsalongen 1983 och Mercedes hade siktet inställt på DTM, vilket krävde en gatmodell som utgångspunkt för racebilen.

Kombinationen av sportighet, varvvillig motor och praktisk fyrdörrarskaross var något som BMW använt sig av många gånger förut. Men nu såg det ut som om Mercedes fått övertaget med sin läckra 190 E 2,3-16.

E28-modellen var den andra generationen BMW 5-serie och produktionen av denna inleddes i juni 1981, förgångaren hade internkoden E12. Under slutet av E12-livscykeln, 1979, introducerades sportmodellen M535i med M90-motorn på 3,5 liter och 218 hk. 1.650 M535i byggdes mellan 1979–1981.

BMW snickrade ihop andra generationen M535i (E28) med den raka M30-sexan på 3,5 liter och 218 hk (från 735i och 635CSi, i Sverige nedtrimmad till 204 hk). BMW M535i E28 hade ett motorsportaktigt utseende och sportchassi men för att klå Mercedes 190 E 2,3-16 behövdes mer effekt, vilket fanns inom räckhåll.

BMW M535i E28 tillverkades i tre årsmodeller, 1985–1987, såldes i 9.483 exemplar och årsmodell 1985 kan i den historiska backspegeln betecknas som en ”nästan–M5:a” – åtminstone till utseende och chassi. På sin tid var M535i lite kontroversiell, då entusiasterna inte tyckte att den var tillräckligt unik för att kallas en äkta M-modell.

Prototypen till BMW M5 visades i februari 1985 i Amsterdam, med lånad M1-sexa på 3.453 cc och 286 hk men i övrigt väldigt lik M535i (karossdelarna är dock inte helt identiska). För att få ner kostnaderna användes samma fyrventilade S38 B35-motor i M5:an som i M635CSi. Produktionen av M5:an hade smugits igång fem månader innan och bilarna handbyggdes av Motorsport-avdelningen. De första M5:orna levererades till kund redan hösten 1984 men fanns officiellt inte i modellutbudet, de gick bara att specialbeställa med hjälp av rätta kontakter inom BMW.

Utseendemässigt var M5:an diskret och tyska kunder kunde beställa sina bilar utan bakvingen (samma som på M535i) och utan M5-emblem. Då såg bilen (nästan) ut som vilken 5-serie som helst, ända tills plattan gick i mattan på autobahn…

Med närmare 100 hk mer än Mercedes 190 E 2,3-16 kunde BMW titulera nya M5:an som ”världens snabbaste sedanmodell”. Ordningen var återställd och även om introduktionen av BMW M5 blev brådstörtad så fick modellen mycket uppmärksamhet. Och man lanserade påföljande år, 1986, en ”lillebror” i form av BMW M3 (E30) med 195 hk stark 2,3-liters fyra.

BMW M5 blev så populär att man fortsatte bygga den i elva månader efter att den vanliga 5-serieproduktionen (av E28) upphört och övergått till nya E34. Endast 2.191 exemplar byggdes av första generationen BMW M5, vilket gör den till en av de mest sällsynta och eftersökta M-modellerna.

 

BMW M5 E34 (1989-1995)

BMW:s alla M5-modeller – vilken är din favorit?
Den andra generationen, E34, blev den första M1 som även kom som kombiversion (Touring).

Andra generationen – M5 E34 3,6 – introducerades på hösten 1988. Den hade samma motor som föregångaren men 3,6-litersmotorn hade utvecklats och gav nu 315 hk. Bilen byggdes för hand i BMW Motorsports fabrik i Garching, strax utanför München.

Hösten 1991 var volymen i motorn höjd till 3,8 liter och effekten till 340 hk. 0–100 gick nu på 5,9 sekunder och toppfarten begränsades till 250 km/h. Året efter introducerades en kombiversion (Touring) som byggdes i 891 exemplar (en eftertraktad samlarbil idag). Hela M5 E34-serien byggdes i 12.254 exemplar.

Sista årsmodellen (1995) fick en stor uppgradering med sexväxlad Getraglåda, större bromsskivor och fyrkolvsok. E34 kom också i flera specialversioner som Cecotto, Winkelhock och en variant för att fira BMW Motorsports 20-årsjubileum.

 

BMW M5 E39 (1998-2005)

BMW:s alla M5-modeller – vilken är din favorit?
Tredje generationen tillverkas vid samma band som vanliga 5-serien.

Efter några års uppehåll presenterades nya M5 – beteckning E39 – i Genève 1998, och produktionen rullade igång i oktober samma år.

Olikt sina föregångare byggdes den inte för hand utan på samma band och i samma fabrik som vanliga 5-serien i Dingolfing. Den kom också att byggas i betydligt större antal än sina föregångare: 20.482 exemplar.

BMW:s alla M5-modeller – vilken är din favorit?
I den tredje generationen övergav BMW den raka sexan och lyfte ner en V8-maskin på fem liters volym.

BMW övergav den raka sexan; E39 hade en V8-motor på fem liters volym och 400 hk. Växlingen sköttes av en sexväxlad Getrag-låda och 0-100 avklarades på 4,8 sekunder. Den tekniska toppfarten var ca 300 km/h, men bilen var elektroniskt begränsad till 250.

Man tog också fram en prototyp av en touring-version. Den visades till och med publikt, tillsammans med en cabriolet på E34-modellen, men serietillverkning blev det för inte någon av de båda.

 

BMW M5 E60 (2005-2010)

BMW:s alla M5-modeller – vilken är din favorit?
E60 fick unik V10-motor med udda tändföljd – och fantastiskt ljud!

Fjärde generationen av M5 (E60) bar på en häftig V10-maskin på fem liter och 507 hk vid 7.750 r/min. Motorn blev prisbelönt och hade en mycket ovanlig tändföljd, vilket gav den ett fantastiskt ljud. Både motor och växellåda var byggda unikt för M5-serien.

Växellådan var en sjuväxlad SMG-låda, som kunde växlas via paddlar vid ratten. E60 hade flera tydliga kopplingar till BMW-Saubers Formel 1-bil, bland annat launch control för att underlätta snabba accelerationer från stillastående. 

BMW:s alla M5-modeller – vilken är din favorit?
E60-serien kom också i en Touring-version, som byggdes i 1.025 exemplar.

0–100 gick på 4,3 sekunder och toppfarten var 305 km/h med M-Drivers Package.

2007 lanserade BMW också en kombivariant, M5 Touring med modellnumret E61.

E60/61 var den mest framgångsrika M5-modellen. Under sin femåriga karriär byggdes 20.548 bilar – varav 1.025 var kombiversionen.

 

BMW M5 F10 (2011-2016)

BMW:s alla M5-modeller – vilken är din favorit?
M5 F10 fanns också med ett Competition Package, som skickade upp effekten till jämna 600 hk.

Den femte generationen – F10 – lanserades på Frankfurt-salongen 2011.

BMW lämnade V10:an och gick tillbaka till en V8 med 4,4 liter, som tack vare dubbla turboladdare utvecklade 560 hk. Bilen var dock större och tyngre vilket gjorde att den inte var snabbare än sin föregångare. 0-100 avklarades på 4,4 sekunder och toppfarten 305 km/h (spärrad till 250).

För att fira M5-seriens 30-årsjubileum introducerades specialversionen ”30 Jahre BMW M5”. Alla 300 bilar som byggdes kom i en speciallackering kallad ”Frozen Dark”-silvemetallic.

 

BMW M5 F90 (2017-)

BMW:s alla M5-modeller – vilken är din favorit?
Den senaste inkarnationen kommer att visas på bilsalongen i Frankfurt i höst.

Den sjätte generationen av M5 – F90 – presenterades den 21 augusti i Köln och kommer att visas på bilsalongen i Frankfurt. V8-motorn är nu vidareutvecklad och utvecklar 600 hk.

Presenterades den 21 augusti i Köln och kommer att finna spå bilsalongen i Frankfurt. V8-motorn är vidareutvecklad och ger nu 600 hk. Den största nyheten är kanske ändå att den har (urkopplingsbar) fyrhjulsdrift.

Den nya bilen har en lättare kaross med tak i kolfiber och du kan läsa alla detaljer om den här.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.