Hoppa till innehåll
Recharge

Missen som resulterade i skräcknotan

När Solna-bon Jaan såg räkningen för sin senaste månads billaddning trodde han inte sina ögon.

John Sempill

I somras flyttade Jaan tillsammans med sin sambo, från Haga norra till Frösunda som är lite längre bort i Solna kommun. Parets bil, en laddhybrid, har de laddat på den närmaste laddplatsen som är vid Gustav III:s Boulevard. 

Allt verkade frid och fröjd, tills de såg räkningen. Som hamnade på över 15 000 kr, i stället för några hundralappar som de har varit vana vid. 

– Jag blev fundersam och kollade i appen vad laddningarna hade kostat, säger Jaan Vaks, till tidningen Mitt i.

– Först såg jag 1 500 kronor någonting och tänkte att det verkade väldigt mycket. Sen insåg jag att jag missat en nolla.

Inga fel eller misstag har begåtts

Däremot framgick inga priser på stolpen. Jaan ångrar emellertid att han inte kollade priserna i appen, inför laddningen. 

Han tog kontakt med leverantören, som berättade att han förutom för elen, även har betalat för uppkopplingsavgiften på 6,68 euro i timmen – även när bilen varit fulladdad. Tidigare har de endast betalat för elen.

Jaan har varit i kontakt med samtliga parter – Virta som tar betalt, JVC vars nummer står utskrivet på stolpen samt Voltiva som äger stolpen.

– Jag vet egentligen fortfarande inte vem som ska ha betalt för vad, fortsätter han, enligt Mitt i. 

– Jag är inställd på att behöva betala, men man känner sig helt klart lurad.

Tidningen Mitt i har sökt Virta, som berättar att det är ett ovanligt case. Stolpen på Gustav II Boulevard tillhör en annan operatör, via ett externt nätverk. 

– När vi tittat på bilder från platsen ser vi att prisinformation saknas på stolpen, säger Martin Lundgren, Skandinavienchef på Virta, enligt Mitt i.

– Alla priser syns alltid i appen. Men eftersom han inte använt appen har han fortsatt ladda utan att märka av de höga beloppen. Vi uppmanar alltid våra kunder att kontrollera i appen där innan man börjar ladda.

Virta berättar vidare att den aktuella laddplatsen inte är avsedd för laddning under längre perioder. De berättar sedermera även att man återkallar Jaans betalkrav, och ser detta som ett ”tillfälle för utbildning”.

– Det är en laddpunkt med hög timkostnad just för att man ska ladda och sedan flytta bilen, avrundar Martin på Virta, enligt Mitt i. 

– Även om föraren blockerat platsen i uppåt två dygn väljer vi att hellre fria än fälla eftersom det inte nödvändigtvis funnits uppsåt.

Framåt ska liknande situationer inte kunna inträffa då nya regler har klubbats av EU. Bland annat måste priserna skyltas till kund och inte döljas bakom en app. 

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.