Vad sägs om 408 hk, 525 Nm och 0-100 km/h på 3,8 sekunder? Vi pratar om den snabbaste versionen någonsin av Mitsubishi Lancer Evolution X, med tilläggsnamnet FQ-400. Modellen börjar säljas i juni i Storbritannien, men ring och tjata på svenska generalagenten för att få hit den!
Genom fälgarna skymtar vi de stora bromsoken och flytande bromsskivor från Alcon. Med över 400 hk behövs det bra bromsar. KLICKA FÖR STÖRRE
Specialversioner av rallyjärnen Mitsubishi Evo och Subaru Impreza WRX är något av en engelsk specialité och nu har vi fått ännu ett exempel: Lancer Evolution X FQ-400. Tilläggsnamnet FQ-400 avslöjar en del om toppeffekten och det är den snabbaste Evo X modellen någonsin – 0 – 100 km/h går på bara 3,8 sekunder!
I våra tidigare tester av Mitsubishi Lancer Evolution, se länken här, har vi konstaterat att den uppgivna motoreffekten på 295 hk och 366 Nm är lite i underkant. Med hjälp av Rototest kunde vi uppmäta 281,6 hk på drivhjulen, hela vägen upp till 7.500 rpm. En mycket varvvillig och trevlig karaktär som borde bli närmast explosiv i FQ-400 som uppges ha 408 hk! Maxvridet på 525 Nm uppnås redan vid 3.500 rpm. Toppfartsspärren slår i vid 250 km/h.
Bakre stötfångaren är modifierad med små luftutsläpp vid bakhjulen och en diffusor i kolfiber. KLICKA FÖR STÖRRE
Effekthöjningen har åstadkommits med ett större turboaggregat och större spridare, därtill 500 utvecklingstimmar för att bibehålla den snabba responsen och körbarheten i motorn. Lite hjälp får motorn också av ett tre tums avgassystem med racekatalysator.
På utsidan hittar vi en modifierad front och en motorhuv med större ventilationsutsläpp och luftintag. Sidokjolar och diffusor i kolfiber är andra tillägg som gör att FQ-400 sticker ut från en vanlig Evo X. Bakvingen ser däremot ut att vara densamma – men den är rätt stor från början.
Rototest hjälpte oss att mäta effekten på en standard Evo X och den var snarare i underkant, jämfört med de 295 hk som Mitsubishi uppger. Därför har vi ingen anledning att misstro siffran 408 hk för specialmodellen FQ-400. KLICKA FÖR STÖRRE
Bilstein stötdämpare och Eibach fjädrar ingår i MR-modellen av Lancer Evolution och de hittar vi förstås också här i FQ-400 modellen, fjädringen är dock sänkt med 30 millimeter. 18-tums lättviktsfälgar ingår i paketet, liksom Alcon bromsok fram med flytande bromsskivor och Toyo Proxes R1R däck. Lite flärd har man också kostat på sig i form av växelspaksknopp och handbromshandtag i kolfiber. Skulle man mot förmodan tröttna på körningen finns navigation att leka med och en bilstereo med 30 GB hårddisk.
Priset i Storbritannien för FQ-400 är 49.999 pund (615.000 kronor) och då ingår tre års garanti. ”Vanliga” Evolution X GS FQ-300 kostar 29.499 pund (360.000 kronor), vilket inte är så långt från svenska listpriset på 415.000 kronor.


