Hoppa till innehåll

Därför är Monaco ett unikt tekniskt mysterium i Formel 1

McLaren-bossen Andrea Stella förklarar varför Monaco kräver nya tankesätt och varför årets race kan bli ett av de mest oförutsägbara på hela kalendern.

Inför Monacos GP 2025 beslutade F1-kommissionen att införa ett tvåstoppstvång i racet. Tanken var att öka spänningen i ett lopp som ofta präglas av procession.

Men enligt McLarens stallchef Andrea Stella visade det sig snabbt att beslutet fått mycket större strategiska följder än vad man först trodde.

– Det här är en bana där du inte kan räkna med att köra om efter ett depåstopp. Du kan ha bättre däck men sitta fast ändå, säger Stella till media på plats, inklusive auto motor och sport.

Han tillägger att säkerhetsbilar och röda flaggor är vanliga i Monaco, vilket gör helgens strategi extremt svår att förutspå.

Jakten på balans – grepp vs. downforce

En annan stor utmaning i Monaco är att hitta rätt balans mellan mekaniskt grepp och aerodynamiskt grepp. Enligt Stella tvingas teamen experimentera i varje träningspass eftersom simuleringar inte alltid stämmer med verkligheten.

– Du måste prova dig fram. Förra året gick vi lite för långt med styvheten i bilen, båda förarna sa ifrån, berättar han.

Och varje år förändras målbilden: beroende på hur bilen utvecklats och hur banan reagerar på dessa förändringar.

Nya kylsystem gav fördel i värmen

Stella lyfter också fram McLarens förbättrade kylsystem som en nyckelfaktor i teamets framgång i varma lopp som Miami.

– Ingenting i årets kylsystem är som ifjol. Det gör att vi kan köra mer ”stängt” utan att riskera överhettning, vilket sparar hundradelar varje varv.

Men han påpekar att man inte alltid hinner testa allt, särskilt inte hur bilen reagerar när man ligger i trafik. Då gäller det att ha marginal.

”Sluta jämföra äpplen och päron”

Stella svarade också på kritik om att McLaren tappade fart i Imola jämfört med Miami. Han menar att jämförelsen är missvisande:

– Miami är en lågfartsbana. Imola är mer som Japan eller Saudi: högfartsbanor med helt andra egenskaper. Vi har förbättrat oss mycket i låg fart, vilket syntes i Kina och Bahrain, men det är inte samma sak som att vi tappade i Imola.

Med ett skratt återger han vad hans gamla lärare skulle ha sagt:

– Don’t compare apples and pears. And this one, Monaco, it’s a peach.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Mark Sutton / David Davies / Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.