Monacos Grand Prix har länge kallats Formel 1:s mest ikoniska lopp men också det mest händelselösa. Inför årets upplaga införde F1 ett nytt tvåstoppstvång för att skaka om strategierna. Ändå uteblev dramatiken.
Lando Norris ledde från start till mål, följd av Charles Leclerc, Oscar Piastri och Max Verstappen. Den enda riktiga omkörningen under hela loppet stod Kimi Antonelli för och den slutade med att den han körde om, Gabriel Bortoleto, kraschade i muren.
Red Bulls stallchef Christian Horner satte ord på vad många tänkte:
– Det var nästan en tävling i att köra långsammast, säger han till media på plats – inklusive auto motor & sport.

Ingen effekt i toppen
Tanken bakom tvåstoppstvånget var enkel: tvinga teamen att göra minst två depåstopp, och därmed öppna för fler taktiska drag. På pappret fungerade det, flera förare bytte däck tidigt, andra väntade in i det sista i hopp om en säkerhetsbil eller rödflagg.
Men när alla samtidigt sänkte tempot för att skydda sina strategier, försvann all puls ur racet.
Vissa i depån ifrågasatte varför Ferrari inte använde Lewis Hamilton för att bromsa upp Lando Norris och ge Charles Leclerc chansen att antingen ta sig förbi.
Horner var tydlig med grundproblemet: det går helt enkelt inte att köra om i Monaco.
– Du kan ligga flera sekunder långsammare än ditt riktiga tempo utan att någon kan ta sig förbi. Det är en ban-specifik grej, och det har varit så i 72 år.
George Russell försökte sig på en omkörning, men behövde gena över banmarkeringarna och hördes på radion säga att han ”tar straffet”. Det sammanfattar läget.
Skapa plats för omkörningar
Flera i paddocken diskuterade möjligheten att bygga om banan – något Monaco historiskt varit öppna för. Nya sektioner har lagts till tidigare, och enligt teamen skulle det räcka med att skapa en enda vettig inbromsningszon, kanske efter tunneln eller in i kurva ett.
Ett annat problem som vädrades internt var att dagens bilar är för stora. Det finns helt enkelt inte utrymme att köra sida vid sida och det verkar inte bli bättre inför nästa säsong när ett nytt tekniskt reglemente träder i kraft, vilket ändrar storleken på bilarna.
Bakom kulisserna nämndes också små tekniska beslut som påverkar helhetsbilden. Flera team, däribland Red Bull, kunde använda äldre motorkomponenter eftersom Monacos bana är så skonsam mot motorerna.
Trots allt menar Horner att årets race var ett steg framåt jämfört med 2024. Det fanns mer strategisk osäkerhet, fler möjliga scenarion, men fortfarande ingen riktig chans att förändra positioner på banan.
– Vi vet alla vad Monaco är. Det är glamour, prestige, historia. Men till slut måste även det följa med sin tid, säger Horner.
Christian Horner säger inte rakt ut att Monaco ”måste göras om” men budskapet är tydligt. Han antyder att banan behöver utvecklas och efterlyser åtminstone en zon där omkörningar faktiskt är möjliga.
Slutresultat Monacos GP 2025
| Pos | Förare | Team | Varv | Tid/Avstånd |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Lando Norris | McLaren-Mercedes | 78 | 1:40:33.843 |
| 2 | Charles Leclerc | Ferrari | 78 | +3.131 |
| 3 | Oscar Piastri | McLaren-Mercedes | 78 | +3.658 |
| 4 | Max Verstappen | Red Bull Racing-Honda RBPT | 78 | +20.572 |
| 5 | Lewis Hamilton | Ferrari | 78 | +51.387 |
| 6 | Isack Hadjar | Racing Bulls-Honda RBPT | 77 | +1 varv |
| 7 | Esteban Ocon | Haas-Ferrari | 77 | +1 varv |
| 8 | Liam Lawson | Racing Bulls-Honda RBPT | 77 | +1 varv |
| 9 | Alexander Albon | Williams-Mercedes | 76 | +2 varv |
| 10 | Carlos Sainz Jr. | Williams-Mercedes | 76 | +2 varv |
| 11 | George Russell | Mercedes | 76 | +2 varv |
| 12 | Oliver Bearman | Haas-Ferrari | 76 | +2 varv |
| 13 | Franco Colapinto | Alpine-Renault | 76 | +2 varv |
| 14 | Gabriel Bortoleto | Kick Sauber-Ferrari | 76 | +2 varv |
| 15 | Lance Stroll | Aston Martin Aramco-Mercedes | 76 | +2 varv |
| 16 | Nico Hülkenberg | Kick Sauber-Ferrari | 76 | +2 varv |
| 17 | Yuki Tsunoda | Red Bull Racing-Honda RBPT | 76 | +2 varv |
| 18 | Andrea Kimi Antonelli | Mercedes | 75 | +3 varv |
| Ret | Fernando Alonso | Aston Martin Aramco-Mercedes | 36 | Motorproblem |
| Ret | Pierre Gasly | Alpine-Renault | 7 | Kollisionsskada |
Förar-VM Topp 5
| Pos | Förare | Poäng |
|---|---|---|
| 1 | Oscar Piastri | 161 |
| 2 | Lando Norris | 158 |
| 3 | Max Verstappen | 136 |
| 4 | George Russell | 99 |
| 5 | Charles Leclerc | 79 |
Konstruktörs-VM – Topp 5
| Pos | Team | Poäng |
|---|---|---|
| 1 | McLaren-Mercedes | 319 |
| 2 | Mercedes | 147 |
| 3 | Red Bull Racing-Honda RBPT | 143 |
| 4 | Ferrari | 142 |
| 5 | Williams-Mercedes | 54 |
Nästa deltävling är Spaniens GP i Barcelona – och körs redan kommande helg, 30 maj till 1 juni.