Hoppa till innehåll

Monacos GP förblev ett sömnpiller – Horner: Banan måste göras om

Formel 1 försökte skaka liv i Monaco med nya strategiregler. Men trots allt blev racet ännu en gång ett långsamt tåg utan en enda riktig omkörning.

Monacos Grand Prix har länge kallats Formel 1:s mest ikoniska lopp men också det mest händelselösa. Inför årets upplaga införde F1 ett nytt tvåstoppstvång för att skaka om strategierna. Ändå uteblev dramatiken.

Lando Norris ledde från start till mål, följd av Charles Leclerc, Oscar Piastri och Max Verstappen. Den enda riktiga omkörningen under hela loppet stod Kimi Antonelli för och den slutade med att den han körde om, Gabriel Bortoleto, kraschade i muren.

Red Bulls stallchef Christian Horner satte ord på vad många tänkte:

– Det var nästan en tävling i att köra långsammast, säger han till media på plats – inklusive auto motor & sport.

Christian Horner går genom depån i Monaco under F1-helgen 2025, iförd Red Bulls teamkläder.
Red Bulls stallchef Christian Horner tycker Monaco måste förändras mer för att leverera spännande racing. Foto: Kym Illman / Getty Images

Ingen effekt i toppen

Tanken bakom tvåstoppstvånget var enkel: tvinga teamen att göra minst två depåstopp, och därmed öppna för fler taktiska drag. På pappret fungerade det, flera förare bytte däck tidigt, andra väntade in i det sista i hopp om en säkerhetsbil eller rödflagg.

Men när alla samtidigt sänkte tempot för att skydda sina strategier, försvann all puls ur racet.

Vissa i depån ifrågasatte varför Ferrari inte använde Lewis Hamilton för att bromsa upp Lando Norris och ge Charles Leclerc chansen att antingen ta sig förbi.

Horner var tydlig med grundproblemet: det går helt enkelt inte att köra om i Monaco.

– Du kan ligga flera sekunder långsammare än ditt riktiga tempo utan att någon kan ta sig förbi. Det är en ban-specifik grej, och det har varit så i 72 år.

George Russell försökte sig på en omkörning, men behövde gena över banmarkeringarna och hördes på radion säga att han ”tar straffet”. Det sammanfattar läget.

Skapa plats för omkörningar

Flera i paddocken diskuterade möjligheten att bygga om banan – något Monaco historiskt varit öppna för. Nya sektioner har lagts till tidigare, och enligt teamen skulle det räcka med att skapa en enda vettig inbromsningszon, kanske efter tunneln eller in i kurva ett.

Ett annat problem som vädrades internt var att dagens bilar är för stora. Det finns helt enkelt inte utrymme att köra sida vid sida och det verkar inte bli bättre inför nästa säsong när ett nytt tekniskt reglemente träder i kraft, vilket ändrar storleken på bilarna.

Bakom kulisserna nämndes också små tekniska beslut som påverkar helhetsbilden. Flera team, däribland Red Bull, kunde använda äldre motorkomponenter eftersom Monacos bana är så skonsam mot motorerna.

Trots allt menar Horner att årets race var ett steg framåt jämfört med 2024. Det fanns mer strategisk osäkerhet, fler möjliga scenarion, men fortfarande ingen riktig chans att förändra positioner på banan.

– Vi vet alla vad Monaco är. Det är glamour, prestige, historia. Men till slut måste även det följa med sin tid, säger Horner.

Christian Horner säger inte rakt ut att Monaco ”måste göras om” men budskapet är tydligt. Han antyder att banan behöver utvecklas och efterlyser åtminstone en zon där omkörningar faktiskt är möjliga.

Slutresultat Monacos GP 2025

Pos Förare Team Varv Tid/Avstånd
1 Lando Norris McLaren-Mercedes 78 1:40:33.843
2 Charles Leclerc Ferrari 78 +3.131
3 Oscar Piastri McLaren-Mercedes 78 +3.658
4 Max Verstappen Red Bull Racing-Honda RBPT 78 +20.572
5 Lewis Hamilton Ferrari 78 +51.387
6 Isack Hadjar Racing Bulls-Honda RBPT 77 +1 varv
7 Esteban Ocon Haas-Ferrari 77 +1 varv
8 Liam Lawson Racing Bulls-Honda RBPT 77 +1 varv
9 Alexander Albon Williams-Mercedes 76 +2 varv
10 Carlos Sainz Jr. Williams-Mercedes 76 +2 varv
11 George Russell Mercedes 76 +2 varv
12 Oliver Bearman Haas-Ferrari 76 +2 varv
13 Franco Colapinto Alpine-Renault 76 +2 varv
14 Gabriel Bortoleto Kick Sauber-Ferrari 76 +2 varv
15 Lance Stroll Aston Martin Aramco-Mercedes 76 +2 varv
16 Nico Hülkenberg Kick Sauber-Ferrari 76 +2 varv
17 Yuki Tsunoda Red Bull Racing-Honda RBPT 76 +2 varv
18 Andrea Kimi Antonelli Mercedes 75 +3 varv
Ret Fernando Alonso Aston Martin Aramco-Mercedes 36 Motorproblem
Ret Pierre Gasly Alpine-Renault 7 Kollisionsskada

Förar-VM Topp 5

Pos Förare Poäng
1 Oscar Piastri 161
2 Lando Norris 158
3 Max Verstappen 136
4 George Russell 99
5 Charles Leclerc 79

Konstruktörs-VM – Topp 5

Pos Team Poäng
1 McLaren-Mercedes 319
2 Mercedes 147
3 Red Bull Racing-Honda RBPT 143
4 Ferrari 142
5 Williams-Mercedes 54

Nästa deltävling är Spaniens GP i Barcelona – och körs redan kommande helg, 30 maj till 1 juni.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Mark Thompson / Getty Images (montage)

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.