Brabus tangerar den övre gränsen för sina trimhyss med nya Brabus 1000. Summerar vi V8 + 4,5 liter + dubbelturbo + elmotor får vi 1 000 hästkrafter i effekt och 1 820 Nm i vridmoment, samma som i den udda ”clownsko”-kombin Brabus Rocket GTS.
Vridet är mer än vad växellådan i Mercedes-AMG GT 63 S E klarar av. Därför har det begränsats till 1 620 Nm.

Kraften räcker ändå för att göra 0-100 km/h på 2,6 sekunder och nå 300 km/h efter totalt 23,6 sekunder.
Originalbilen Mercedes-AMG GT 63 S E ger 843 hk och 1 470 Nm och gör 0–100 km/h på 2,9 sekunder.
Läs även: Brabus 900 Superblack – 330 km/h med 7 pers

Förbättrad aerodynamik
Brabus har inte bara skruvat på motorn utan även adderat en del aerodynamiska komponenter som ska göra att bilen ligger bergfast på vägen när man närmar sig topphastigheten 320 km/h.
Däcken är också riktigt feta för att ge grepp, 335/25 ZR 22 baktill. Fälgarna är naturligtvis Brabus egna och kallas Monoblock Z.
Låter allt detta lockande är det bara att slanta upp 445 900 euro till Brabus, cirka 5 miljoner svenska kronor. Glöm inte att du även behöver en slant, sisådär 1,25 miljoner, över till att betala moms och importavgifter.

Kolla även in: Alrik och Peder: Smart #3 Brabus – ”bra busig, men…”