Trenden är att mönsterdjupen på nya sommardäck blir allt grundare. Det finns i dag däck med under 6 mm mönsterdjup som nya.
Förklaringen är att däcken ska ge trygga köregenskaper med dagens allt tyngre bilar och minska rullmotståndet för elbilar.
Lagen säger att mönsterdjupet måste vara minst 1,6 mm, men under många decennier har ett minimalt djup på 3 mm rekommenderats för att minska risken för vattenplaning.
”Kör sommardäcken ner till 1,6 mm”
Vi har tidigare träffat Michelin som tycker att det är onödigt att byta vid 3 mm med moderna däck.
– Vi har gjort flera tester som visar att våra sommardäck är säkra ner till den lagliga gränsen på 1,6 mm och att vissa egenskaper dessutom blir bättre på 1,6 mm, nämligen rullmotstånd, säkerhet på torra vägar och ljudnivå, säger Klas Lindén, produktexpert på Michelin Nordic.
Akilleshälen är vattenplaning och kanske är det därför som däckhandlaren Vianor nu ger rådet att byta vid 4 mm. Eller så ligger det kommersiella skäl bakom rådet.
– När däcken börjar bli slitna behöver man ha koll på det och ta det extra försiktigt när det är vått på vägen, säger Pontus Grönvall på Däckbranschens Informationsråd till Carup.
Läs även: Byt inte däck i onödan!
Däcken blir allt bättre på våta vägbanor
Samtidigt ställer EU allt hårdare krav på goda köregenskaper vid vått väglag med litet mönsterdjup. Syftet är att bilägarna ska kunna köra sina sommardäck ner till gränsen på 1,6 mm, något som både gynnar miljö och ekonomi.
Med andra ord kan det finnas anledning att byta äldre sommardäck om de är mer än 5 år gamla även om de klarar 1,6 mm-gränsen.