
Under eftermiddagens presskonferens var det en
påtagligt dämpad och rörd Victor Muller som besvarade pressens frågor. Muller
berättade att han möts av applåder från personalmötet som föregick
presskonferensen. Men samtidigt kunde Victor Muller inte göra något annat än
att erkänna sitt misslyckande – trots alla försök att undvika en konkurs.
Det senaste förslaget som Saabs ledning jobbade
fram innebar att kinesiska Youngman inte skulle ha något inflytande i Saab
Automobile. För att få igång produktionen igen krävdes en investering på 200
miljoner euro i Saab Automobile, något som Youngman var villiga att investera. För
att utveckla nya bilmodeller krävs dock mångdubbelt större belopp och detta
skulle Youngman investera i ett separat utvecklingsbolag, ett jointventure
mellan Saab och Youngman. Men inte heller denna konstruktion kunde GM
acceptera.
Youngman drog sig ur affären under måndagsmorgonen,
efter tio månaders förhandlande. Enligt Victor Muller vågade Youngman inte satsa mer pengar utan att ha ett klart godkännande av GM.

Det finns företag som är intresserade av att köpa
konkursboet, det meddelade Victor Muller under presskonferensen. Men detta är
samtal som sker mellan konkursförvaltaren och dessa intressenter. Ett sådant
köp kräver också ett avtal med GM, givetvis. Varumärket ägs av Saab AB, det militära
teknikutvecklingsföretaget. Men det är inte omöjligt, enligt Victor Muller, att
varumärket Saab kan få användas av en ny ägare.
”Det som hänt idag behöver inte vara slutet,” sa
Victor Muller, ”men det är slutet för SWAN:s arbete i Saab. Mitt personliga engagemang övergår
till att hjälpa konkursförvaltaren.”
Vilka företagen är vill Muller inte gå in på. Det är
konkursförvaltarens uppgift, men Muller ska förmedla kontakterna.
Enligt Victor Mullers uppfattning skulle
ursprungsavtalet med Pang Da, Youngman och Swan skulle ha fungerat. Men sen
försökte Pang Da och Youngman köpa hela Saab, vilket GM motsatte sig. Inte
heller förslaget med Youngman och en kinesisk bank var något som GM kunde
acceptera. Går inte att driva Saab Automobile utan en fungerande, bra affärsrelation
med GM. Och GM underströk återigen, under måndagsmorgonen, att man motsätter
sig viket förslag som helst som innehåller Youngman som ägare, direkt eller
indirekt.
Victor Muller utesluter inte att Youngman kan
”kliva in” efter konkursförvaltaren fått börja sitt arbete. Men när och på
vilket sätt, det vet inte Muller i dagsläget.
”Tiden var inte på Saabs sida,” fortsatte Mulle.
”Saab förlorade personal, handlare, leverantörer, affärer, och så vidare. Efter
att Vladimir Antonov inte fick investera i fabrikslokalerna förlorade Saab ännu mera
värdefull tid. Hade Antonov fått genomföra sin affär hade Saab varit igång
igen relativt snabbt och skadorna hade blivit få.
Victor Muller riktade skarp kritik mot Europeiska
investeringsbanken som inte godkände Antonovs affär med Saab. Detta trots att det inte var EIB:s sak att kritisera Vladimir Antonovs lämplighet.
”Vi misslyckades,” sa Muller vidare, ”helt klart
gjorde vi det. Vi skulle ha gjort annorlunda, visst. Men hade det varit
möjligt? Det är frågan.”
Det separata företaget Saab Parts berörs inte, är
finansierat och väl fungerande. Saab Part sköter reservdelshållningen till
Saabs modeller.

Victor Mullers förhoppning är nu att någon ny ägare
kommer fram:
”Hoppas att någon intressent kliver fram och lägger
ett bud. Allting finns på plats, produktion, infrastrukturen, allt. En
fantastiskt vacker bil, designad av Jason Castriota, är på gång. Finns kanske
två eller tre intressenter. Men jag har svårt att bedöma deras förmåga att lägga ett
seriöst bud.
En av journalisterna ställde frågan om hur lång
startsträckan är för att få igång produktionen igen.
”Hur snabbt Saab kan vara igång igen? Omöjligt att
säga. Även om vi fick fortsätta från och med nu, tror jag knappast inte det
skulle vara möjligt förrän om tre månader.”
Under de senaste två åren har Saab utvecklat en
egen plattform som inte är beroende av GM:s licenser. Vem äger denna, frågade
journalisterna.
”Rättigheterna till Phoenix tillhör Saab”, svarade
Victor Muller. ”Men Youngman har köpt licens att använda Phoenix-plattformen.
Ungefär 10 procent av Phoenix består av komponenter med GM-licenser, fast det fanns
planer på att köpa loss GM och göra plattformen helt fristående och ägd av
Saab.”
Slutligen riktade Victor Muller skarp kritik mot
Saabs rekonstruktör Guy Lofalk, som Muller anser har misslett Pang Da och Youngman samtidigt som
han förbrukat förtroendet hos GM.
”Guy Lofalk brände 1,2 miljoner euro på tio veckor,
vilket SWAN anser var för mycket,” sa Victor Muller. ”Vi har bett tingsrätten
att titta på utgifterna och se om de är rimliga,” avslutade Muller. Saabs presskonferens med Victor Muller går att se hos TTELA.se, klicka på länken för att hoppa dit.