Hoppa till innehåll

Mustang GT får V8 med 412 hk

Den legendariska springaren galopperar vidare, obekymrad om bränslepriser och utsläppsrestriktioner: på Detroitsalongen står Ford Mustang GT 2011 med ny V8-maskin på fem liter och 412 hästkrafter. Men lite snålare är den, med 32 ventiler och variabla kamtider och desutom styrning med elservo. Stötstängernas era är över också hos Ford Mustang – nya femlitersåttan har samma […]

Den legendariska springaren galopperar vidare, obekymrad om bränslepriser och utsläppsrestriktioner: på Detroitsalongen står Ford Mustang GT 2011 med ny V8-maskin på fem liter och 412 hästkrafter. Men lite snålare är den, med 32 ventiler och variabla kamtider och desutom styrning med elservo.

Mustang GT får V8 med 412 hk

Stötstängernas era är över också hos Ford Mustang – nya femlitersåttan har samma teknik som Shelby GT500 med dubbla överliggande kammar och fyra ventiler per cylinder. Effekten är 412 hästar vid 6.500 varv.

Entusiasterna jublar: Mustang GT med femliters V8 är tillbaka. Men nu tar den klassiska vinkelåttan ett rejält kliv in i samtiden – med fyrventilsteknik och kamaxlar som ger dynamisk styrning av både tajming och öppningsgrad. Detta kombinerat med elektrisk styrservo sänker bränsleförbrukningen, som enligt Ford är den lägsta någonsin för en V8, trots att effekten samtidigt ökats jämfört med förra motorgenerationen. Preliminära siffror som anges för den sexstegade automatversionen är 9,4 l/100 km på landsväg och 13,8 liter i stadstrafik (25 mpg respektive 17 mpg).

Mustang GT får V8 med 412 hk

Mustang GT 2011 har blåaktig belysning av både instrumenten och fotutrymmet. dessutom är Mustangtexten i tröskeln bakgrundsbelyst i samma ton.

Redan på bilsalongen i Los Angeles i början av december visade Ford 2011 års version av Mustang, men då endast med V6-motor på 305 hästkrafter och 380 Nm vridmoment. På North American International Motor Show (NAIAS) i Detroit om ett par veckor står dessutom motorutvecklarnas stolthet – Mustang GT. Den klassiska cylindervolymen 5,0 liter är tillbaka med den nya V8:an, som nu ger 420 hästkrafter och 529 Nm.

Maskinen är en modern konstruktion ­ med dubbla överliggande kammar som varvar upp till 7.000 r/min, och vridmomenttoppen ligger på 4.250 r/min. Kraften överförs via en sexväxlad manuell låda eller en sexstegad automat. Ford anger ännu inga accelerationssiffror, men att döma av utväxlingarna blir springaren snabb i starten: fjärde växeln har utväxlingen 1,32, femman är direkt (1,00) och först sexan är överväxel (0,65). Slutväxeln har förhållandet 3,31:1.

Mustang GT får V8 med 412 hk

Det klassiska typsnittet på mätarsiffrorna är kvar, men instrumentbelysningen är ny. Rödmarkeringen på varvräknaren börjar vid 7.000 r/min.

Förutom den helt nya vinkelåttan – som är helt i aluminium och väger 195 kg – har nya GT-Mustangen uppgraderat chassi som enligt Ford ger kvickare och exaktare styrrespons, bättre markgrepp och mindre krängning. Styrningen har nu elservo, vars verkan anpassas till hastigheten och rattandet går extra lätt i låg fart och vid parkeringsmanövrer.

För entusiasterna erbjuds Mustang GT med Brembobromsar med 14-tums ventilerade skivor fram som tillval, kombinerade med specialdesignade 19-tums lättmetallfälgar.

Mustang GT får V8 med 412 hk

Mustang årsmodell 2011 visades redan på salongen i Los Angeles i början av december, men i Detroit står GT-versionen med nya V8-motor, vilket framgår av emblemet ”5.0” bakom framhjulet.

Nya Mustang GT premiärvisas som sagt på NAIAS, som öppnar för media den 11 januari och har öppet för allmänheten den 13 till och med 24 januari. ams-redaktionen är givetvis på plats och rapporterar här på sajten i text och såväl stilla som rörliga bilder.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.