
Lamborghini Gallardo har blivit märkets absoluta bästsäljare med över 12.000 byggda bilar – nästa modell på listan är Murciélago med 4.099 exemplar. När ersättaren till Gallardo dyker upp någon gång under 2013 är det alltså extremt viktigt att den blir bättre på allt.
Designen ändras radikalt
Lamborghinis vd Stephan Winkelmann säger enligt Car & Driver att nya Gallardo blir rejält annorlunda mot den nuvarande modellen, särskilt designmässigt. ”Vi säger alltid att design inte är en evolution, utan en revolution, och det kommer vara vår filosofi med ersättaren för Gallardo”, säger han.
Däremot är det inte säkert att designen ens liknar storebror Aventador. ”Vad vi har gjort med Aventador är inte nödvändigtvis rätt sak att göra för en annan bil”, säger Stephan Winkelmann. Ett sätt att hålla prisnivån nere jämfört med Aventador är att skippa komponenter i kolfiber.

Ny plattform för sportbilar
Ersättaren till Gallardo bygger på Volkswagenkoncernens nya plattform för sportbilar, MSS. Den blir också grunden för nästa Audi R8 och flera nya Porschemodeller. För att hålla utvecklingskostnaderna nere ska mellan 15 och 20 procent av komponenterna delas mellan Audi R8 och nya Gallardo.
Dubbelkoppling – men ingen turbo?
När de flesta biltillverkare jobbar med downsizing och effektivitet gör Lamborghini precis tvärtom. Stephan Winkelmann har sagt i en intervju att turboladdning inte ligger i Lamborghinis dna.
Däremot är det nästan helt klart att Gallardo får en dubbelkopplingslåda, till skillnad från Aventador som har en våldsamt snabb manuell låda med automatisk koppling. Ingen manuell låda ska erbjudas.