Hoppa till innehåll

Nästa Mazda 6 får rak sexa

Mazda vill upp ett pinnhål och konkurrera med premiummärkena. Några ingredienser i premiumreceptet är sexcylindrig motor och drivning på bakhjulen.

Det kan tyckas märkligt att utveckla en sexcylindrig motor i dessa tider då ”downsizing” inte bara är på modet utan något som tvingats fram av nya lagkrav. Samtidigt gäller det att få sina bilar sålda och på vissa marknader är kunderna konservativa.

 

Nästa Mazda 6 får rak sexa
Mazda Vision Coupé Concept.

Mazda är inte ensamma om att utveckla en ny sexa. Mercedes har nyligen gjort detsamma. Att göra motorn snål på soppa är naturligtvis ett måste och därför kommer Mazda använda sig av 48V-mildhybridteknik och märkets nya teknik Skyactiv-X som ger hög verkningsgrad och därmed låg förbrukning. 

Skyactiv-X är Mazdas eget namn på HCCI – Homogeneous Charge Compression Ignition. Kort sagt kan man säga att det är en bensinmotor som fungerar som en dieselmotor där bränslet självantänder av kompression, inte via ett tändstift.

Nästa Mazda 6 får rak sexa

Enligt amerikanska Car and Driver ska den raka sexan monteras på längden och ge drivning åt bakhjulen. Troligen kommer även fyrhjulsdrift att erbjudas. Motoreffekten hamnar runt 350 hästar.

Tidningen uppger också att nästa generation Mazda 6 kommer att börja säljas i slutet av 2022.

 

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.