Det kan tyckas märkligt att utveckla en sexcylindrig motor i dessa tider då ”downsizing” inte bara är på modet utan något som tvingats fram av nya lagkrav. Samtidigt gäller det att få sina bilar sålda och på vissa marknader är kunderna konservativa.

Mazda är inte ensamma om att utveckla en ny sexa. Mercedes har nyligen gjort detsamma. Att göra motorn snål på soppa är naturligtvis ett måste och därför kommer Mazda använda sig av 48V-mildhybridteknik och märkets nya teknik Skyactiv-X som ger hög verkningsgrad och därmed låg förbrukning.
Skyactiv-X är Mazdas eget namn på HCCI – Homogeneous Charge Compression Ignition. Kort sagt kan man säga att det är en bensinmotor som fungerar som en dieselmotor där bränslet självantänder av kompression, inte via ett tändstift.

Enligt amerikanska Car and Driver ska den raka sexan monteras på längden och ge drivning åt bakhjulen. Troligen kommer även fyrhjulsdrift att erbjudas. Motoreffekten hamnar runt 350 hästar.
Tidningen uppger också att nästa generation Mazda 6 kommer att börja säljas i slutet av 2022.