Sedan mitten av förra året har Saabtillverkaren Nevs, National Electric Vehicle Sweden AB, förhandlat men en ny huvudägare. Officiellt har Nevs inte namngett den nya ägaren men de flesta bedömare tror att det handlar om indiska Mahindra. I december skrev Nevs under en avsiktsförklaring med en asiatisk fordonstillverkare som då sade sig vara villig att gå in som ny huvudägare.
Förhandlingarna har dock dragit ut på tiden och en stötesten sägs vara varumärket Saab, som försvarskoncernen Saab AB kontrollerar. Eftersom det inte är ovanligt att de två företagen blandas ihop är det stora värden som står på spel och Saab AB vill inte förknippas med ordet ”konkurs”, därför drog man förra sommaren in Nevs tillstånd att använda varumärket Saab på de bilar man tillverkar i Trollhättan. Då hade Nevs drabbats av akut brist på pengar och stoppade produktionen, då man helt enkelt inte hade pengar att betala sina leverantörer.
Nevs har varit i rekonstruktion sedan i augusti 2014, lett av advokat Lars Eric Gustafsson på Hamilton Advokatbyrå. För att minska risken för konkurs och göra Nevs mera attraktivt för en ny huvudägare erbjuder man nu en ackordsuppgörelse till de 573 fordringsägarna. Om uppgörelsen accepteras innebär det att 469 fordringsägare med skulder på under 500.000 kronor (flertalet ganska små företag) får hela sin skuld betald. De som har en fordran på över en halv miljon kronor tvingas acceptera en nedskrivning till hälften.
”Under förutsättning att Nevs förslag på ackord går igenom bedömer jag förutsättningarna som goda för att även nå ett avtal med en finansiellt stark OEM-aktör som därmed möjliggör en fortsatt affärspotential för borgenärerna,” säger rekonstruktören advokaten Lars Eric Gustafsson. ”Mot den bakgrunden är det min uppfattning att ett godtagande av ackordsförslaget är fördelaktigt för fordringsägarna, alternativet vid en konkurs skulle troligen ge en lägre utdelning först efter flera år.
Enligt Nevs skapar en sådan här ackordsuppgörelse ”förutsättningar för att kunna slutföra pågående affärer och implementering av bolagets nya affärsplan tillsammans med partner och ägare”. Enligt Nevs ledning handlar affären huvudsakligen om två spår, varav det ena innefattar ett samägt tekniskt utvecklingsbolag i Trollhättan och det andra om en ny huvudägare som vill göra Saab till en global premiumprodukt. För att lyckas med detta behöver Nevs förlänga perioden för rekonstruktion.
Missa inte denna läsning:
Nevs återstartar tillverkningen av Saab 9-3