
Nissans besked att man ska bygga en Golfrival i fabriken i Barcelona är ett glädjelyft för den krisande spanska arbetsmarknaden och ekonomin.
Dock innebär nyheten trista nyheter för de franska fackförbund som hoppats på att Nissan skulle välja någon av allianspartnern Renaults fabriker i Frankrike.
Nissan ska investera 1,1 miljarder kronor i Barcelonafabriken – som redan bygger Pathfinder, Navara och transportbilen NV 200 – för att öka kapaciteten till att kunna bygga 80.000 bilar om året med en produktionsstart 2014. Investeringen sägs skapa 1.000 direkta arbeten och ytterligare 3.000 indirekta arbetstillfällen.
Inte sedan Nissan slutade sälja Almera 2006 har man haft en bil i Golfklassen till försäljning i Europa.
Nissan meddelade också att man investerar ytterligare 119 miljoner kronor för att öka produktionskapaciteten med 24.000 exemplar av Navara och 51 miljoner kronor för att kunna bygga växellådor till elbilarna Leaf och eNV 200.
Först var tanken att Nissans fabrik i Sunderland i England skulle få uppdraget att bygga den nya kompakten men där ska istället Infinitis instegsmodell, som tävlar i samma klass, byggas.
Även Renault och Volkswagen investerar i Spanien, där den förstnämnda meddelat att man ska bygga Renault Captur i Vallaloidfabriken. Captur, som bygger på Renault Clio kommer att visas på bilsalongen i Genève i mars.
Volkswagen pumpar in nära 6,7 miljarder kronor i sin Pamplonafabrik för att göra den redo för, bland annat, nästa generations VW Polo.