Nissan tvingas dra ner på produktionstakten för nya Leaf i fabriken i Tochigi, Japan.
Enligt Nikkei, citerad i Reuters, halveras produktionen mellan september och november. Orsaken är att batterileverantören AESC inte lyckats leverera tillräckligt många högvoltsbatterier.
Det innebär att flera tusen bilar färre kommer att rulla av bandet varje månad under hösten. Produktionen i Tochigi är avgörande både för den japanska marknaden och för exporten till USA.
Lanseringen påverkas inte
Trots uppgifterna om problem med leveranserna säger Nissan att tidsplanen för lanseringen inte påverkas. Den nya Leaf ska börja levereras till kunder i slutet av september eller i början av oktober.
För den amerikanska marknaden är lanseringen viktig, eftersom nya Leaf blir den billigaste elbilen som går att köpa där – om Nissan lyckas bygga tillräckligt många.
Läs även: Eldriven Nissan Micra och ny Leaf kommer i år
Stor förbättring
Och det finns mycket som lockar med tredje generationen. Designen är modernare, interiören kraftigt uppgraderad och prislappen aggressivt satt.
Den större versionen, Leaf S+ med 75 kWh batteri och en räckvidd på cirka 488 kilometer (EPA), får ett startpris på motsvarande cirka 330 000 kronor i USA.
En mindre modell med 52 kWh batteri är också på gång, till ett ännu lägre pris. Den kan bli en viktig volymmodell även i Europa – förutsatt att leveranserna kommer igång som planerat.
Även om modellen i första hand lanseras i Japan och USA är Leaf en viktig del av Nissans europeiska elbilsoffensiv.
Leaf var länge en storsäljare även i Sverige, och om den nya generationen får ett lågt grundpris även här kan den bli ett prispressande alternativ till konkurrenter som Volkswagen ID.3 och Renault Megane E-Tech.