Redan om ett år ska vi kunna susa runt nästan ljudlöst och helt utan avgasutsläpp i Nissans nya elbil ”Leaf”. Körsträckan är 16 mil och litiumjonbatterierna kan snabbladdas till 80 procent på 30 minuter. Finns det ingen hake? Nja, Nissan är lite luddiga om priset…
Med en körsträcka på 16 mil täcker Nissan Leaf det dagliga transportbehovet för 70 procent av alla bilägare, hävdar man. Laddningen sker via ett vanligt vägguttag, över natten. KLICKA FÖR STÖRRE
På pappret ser Nissan Leaf ut att vara den elbil som många konsumenter väntat ivrigt på och redan under slutet av nästa år ska den gå att köpa här i Europa. Lanseringen sker samtidigt i Japan, USA samt Europa och enligt Nissan är Leaf världens första, femsitsiga och "normalt" prissatta elbil.
Exakt vilket pris som Nissan ska sätta på Leaf är inte bestämt, åtminstone inte officiellt. Man sträcker sig så långt som att beskriva priset som "konkurrenskraftigt för välutrustade bilar i C-segmentet." Det skulle i så fall indikera på en nivå en bit över 200.000 kronor. Sannolikt blir Leaf en modell som kan åtnjuta nationella rabatter för nollutsläppsfordon, något som vi dock inte sett några konkreta lagförslag på i Sverige ännu.
Nissan Leaf är femsitsig bil med längden 4.445 mm, bredden 1.770 och höjden 1.550 mm. Hjulbasen är 270 centimeter. Batterikapaciteten är 24 kWh och batteripaketet ligger under säten och golvet. KLICKA FÖR STÖRRE.
Totalkostnaden för en bil handlar inte bara om inköpspriset och för en elbil finns goda möjligheter att få låga "bränslepriser". Nissan utlovar också en teknik med små behov av underhåll, Leaf ska helt enkelt bli billigare att serva än en jämförbar bil med konventionell förbränningsmotor.
Körsträckan vid fullt laddat batteripaket uppges av Nissan till 16 svenska mil. Elmotorn ger 80 kW (109 hk) och 280 Nm, vilket torde innebära ganska "normala" prestanda men Nissan nämner inget om acceleration eller toppfart. Med hjälp av snabbladdare – Nissan nämner inget om strömstyrkan – ska litiumjonbatterierna laddas till 80 procent på 30 minuter. Med ett vanligt 240V-vägguttag ska uppladdning ta åtta timmar.
Riktigt snygg layout på instrumenten med de viktigaste uppgifterna för till exempel hastighet längst upp. Nedre instrumentet visar laddning, körsträckan som återstår, med mera. KLICKA FÖR STÖRRE
Nissan nöjer sig dock inte bara med en ny drivlina utan har också infört nymodigheter som strålkastare med lysdiodteknik, som bara kräver tio procent energi jämfört med konventionella glödlampor. Bilen ska också vara trådlöst uppkopplad mot en gemensam central som kan förse föraren med tips, nyheter och inte minst underhållning. Leaf kan dessutom fjärrstyras med hjälp av ägarens mobiltelefon och till exempel starta luftkonditioneringen eller kolla laddnivån på batterierna. Det går även att programmera in en schemabunden laddning för ett fordon som står ständigt inkopplat.
Nissan Leaf ska byggas i Oppama-fabriken i Japan, med en sannolik framtida parallell produktion i Smyrna-fabriken, Tennessee i USA. Batterierna produceras i Zama, Japan, men Nissan och koncernkollegan Renault tänker även bygga fabriker för batteriproduktion i USA, Storbritannien och Portugal.
Med det här snabbladdningsuttaget ska det gå att nå 80 procent laddningsnivå på 30 minuter. Men då krävs det rejält med ”kräm”, Nissan beskriver det som 50 kW. Vilket omräknat till trefas 400 volt innebär en amperestyrka på strax över 32 ampere. För svenska förhållande med en ”vanlig” 16A trefashandske skulle det kunna handla om en laddtid på cirka 90 minuter.
