Hoppa till innehåll

Kolla in nya Nissan Note

Nya Nissan Note byggs i Storbritannien och är nu redo för lansering i Europa. Annorlunda grill, chassi och inredning gäller för Europa och vi får dessutom ett snålt dieselalternativ som bara ger 95 g/km i CO2-utsläpp.

Kolla in nya Nissan Note
Nissan Note är nu anpassad till europeiska behov med bland annat en snåldiesel som motoralternativ. Utseendet blir lite annorlunda och aluminiumfälgar är standard i Europa. Klicka på bilden för att hoppa till bildgalleriet med 61 högupplösta foton på Nissan Note.

Utseendet på Nissan Note är ingen större överraskning då modellen började säljas i Japan i höstas, för att sedan lanseras i USA och efter sommaren är det dags här i Europa. Men den europeiska versionen av Nissan Note är lite annorlunda, visar det sig.

Nissan har ändrat om fronten och grillen lite för att passa den europeiska smaken bättre. Det japanska och amerikanska gungandet ska vara borta då Nissans ingenjörer har sorterat ut fjädringsegenskaperna och styrningen på engelska vägar. Det är även i nordöstra England, i Sunderland-fabriken, som nya Nissan Note byggs tillsammans med Qashqai, Juke och snart även elbilen Leaf.

Tittar man noga så har den europeiska Nissan Note en annorlunda motorhuv med två längsgående plåtveck. Dimljusen har fått en kromsarg och aluminiumfälgar är standard i Europa på Nissan Note. Vill man ha lite mera dramatik i linjerna finns det ”Dynamic Styling Pack” som tillval med fler svarta detaljer, till exempel i den nedre delen av grillen, samt större ”luftintag” runt dimljusen (röda bilen på bilderna).

Invändigt har den europeiska Nissan Note fått flera förändringar, den mest uppenbara är en ny instrumentbräda. En ”eco-pedal” i instrumenten hjälper föraren att köra så bränslesnålt som möjligt. Baksätet är skjutbart i längsled och man kan alltså välja mellan att prioritera benutrymme eller lastvolym (300 liter, som mest).

I Europa får Nissan Note tre motoralternativ, två trecylindriga bensinmotorer på 1,2 liter samt en fyrcylindrig diesel på 1,5 liter som koncernkollegan Renault lånar ut. Dieseln ger 90 hk och är snålast med ett CO2-utsläpp på 95 g/km.

Instegsmotorn ger 80 hk/110 Nm och med kompressorhjälp (DIG-S) ökar effekten till 98 hk och 142 Nm. DIG-S ger 99 g/km i koldioxidutsläpp, vilket är viktigt i de länder som har en skattegräns vid 100 g/km. Huruvida dessa motorer kvalar in som ”miljöbil” i Sverige vet vi inte i skrivande stund, men det borde inte vara helt omöjligt.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.