Om det är något som Nissan verkligen lyckats med är det att vara annorlunda, alldeles precis lagom annorlunda. Nissan Qashqai och Juke – samt inte GT-R att förglömma – är bilar som inte alla gillar men det blir ändå tillräckligt många som uppskattar den egensinniga designen.
Nu är det dags att ta samma personliga design och applicera den på en av Nissans äldsta och mest välkända modeller – Micra. På Genèvesalongen ska vi få se konceptbilen ”Sway”, som sägs ge en föraning om hur en ny bil i lilla kompaktsegmentet kan se ut. Nissan nämner dock inte Micra och ger heller inga löften om att designen ska användas när det är dags för femte generationen, 2016.
Micra är ett modellnamn som Nissan använt ända sedan 1982 och ska vi vara ärliga är inte namnet odelat positivt. På en del marknader förknippas Micra med ”tjejbil” och det är något av en dödskyss då varken män eller kvinnor vill köpa en sådan modell.
Om konceptbilen Sway får ett positivt mottagande och Nissan beslutar sig för att använda designen, då kan det också bli så att man beslutar sig för att börja om helt från början med ett ”obefläckat” modellnamn.
Eftersom Micra är en global modell som tillverkas i flera regioner kan Nissan välja att byta modellnamn där man anser det lämpligt. På vissa marknader kan Nissan behålla Micra, samtidigt som man byter (till Sway?) i andra länder.
Nästa generation Nissan Micra ska produceras bredvid Renault Clio och Zoé i Flins-fabriken, strax utanför Paris. Produktionen väntas starta nästa år och uppskattas bli en bit över 80.000 bilar årligen. När den fjärde generationen Micra kom upphörde produktionen i Sunderland, Storbritannien, och flyttade utanför Europa (till Indien, bland annat). Men inför nästa generationsskifte återvänder alltså Micra till Europa.
Vad säger ni läsare? Är det här rätt väg för Nissan att gå – designmässigt? Och bör Micra bytas ut, till förmån för ett helt nytt modellnamn?
Missa inte denna läsning:
De mest pinsamma bilmodellerna
