Nissan första serietillverkade elbil Leaf är redan slutsåld i USA, innan den börjat levereras. Samtidigt satsar Nissan på ytterligare fyra eldrivna modeller, varav en baserad på konceptet Land Glider på bilden här.
En av fyra eldrivna bilar som Nissan har på gång förutom den leveransklara Leaf, är en ”okonventionell modell” som baseras på konceptet Land Glider (bilden) som visades i Tokyo 2009. Den skapelsen var eldriven och 1,1 meter bred. I kurvorna lutade både hjulen och cockpit på motorcykelmanér.
Nissan har bestämt sig för att leda elbilsracet tillsammans med sin allianspartner Renault. Nästa elbil att gå i serieproduktion blir Nissanversionen av Renaults tvåsitsiga citytransportör Twizy, som Nissan kallar New Mobility Concept. Den ska lanseras 2011 med en elmotor som ger toppfarten 75 km/h och ett batteri som räcker cirka tio mil.
Nissan och Renault har förklarat att man satsar 4 miljarder euro för att lansera upp till åtta olika elbilar i fem kategorier, med en total produktion på cirka 500.000 enheter när närmaste tre fyra åren.
En av de nya elbilarna blir en sportig kompaktmodell från lyxdivisionen Infiniti, avslöjade Pierre Loing, elbilsstrateg hos Nissan Europe, vid lanseringen av Nissan Leaf i Portugal på tisdagen. Premiären utlovades till senast 2014.
En annan kommande modell med nollutsläpp är en distributionsbil, och dessutom lovade Francois Bancon, utvecklingschef för avancerade produkter, en elbil som är ännu mer okonventionell än Qashqai och Juke. Den baseras på den motorcykelinspirerade konceptbil som Nissan visade på Tokyosalongen 2009 under namnet Land Glider. Det var en eldriven skapelse för två personer i tandem som lutade både hjulen och kupén i kurvorna. Hur mycket av den tekniken som följer med till den färdiga nya elbilen avslöjades dock inte. Gissningsvis blir bilen lite bredare än Land Gliderns 1,1 meter.

En äkta citytransportör är den tvåsitsiga elbil som Nissan och Renault ska börja sälja nästa år. Den heter Twizy hos Renault och går hos Nissan under arbetsnamnet New Mobility Concept. Drivs på bakhjlen av två elmotorer, har en toppfart på 75 km/h och kan köras 100 kilometer på en laddning.
Nissans och en av världens, första storseriebyggda elbilar är Leaf, som introducerades i Portugal på tisdagen. Den kommer i nästa steg att den närmaste månaden lanseras även i Storbritannien, Nederländerna och Irland – av det enkla skälet att i dessa länder lovar staten att bidra med en elbilspremie på upp till 5.000 euro.
I ett andra steg, i mitten av 2011, startar försäljningen i Frankrike, Spanien, Danmark och Schweiz. Resten av Europa kan räkna med leveranser i början av 2012.
Nissan Leaf är redan slutsåld i USA, där man fått mer än 20.000 order på bilen innan den ens börjat levereras. Modellen introduceras senare under november och Nissan kommer då att ha snabbladdningsstationer hos ett 40-tal återförsäljare, alla i Kalifornien på USA:s västkust. Under 2011 kommer ytterligare 150 återförsäljare att ha laddstationer, i delstaterna Oregon, Washington, Arizona och Tennessee.
Nissan Leaf är världens första serietillverkade eldrivna familjebil. Den har femdörrars halvkombikaross och fem sittplatser. Motorn på 80 kW (109 hk) och 280 Nm ger hyggliga prestanda och räckvidden anges till 160 kilometer. Laddas normalt över natten och kan snabbladdas till 80 procent kapacitet på en halvtimme.
Hittills tillverkas alla Leaf för USA-marknaden i Japan, men 2012 startar produktionen vid en ny fabrik i Tennessee som får en årskapacitet på 125.000 bilar. Från nästa år ska Leaf byggas i 50.000 exemplar per år England och lika många i Japan.
Nissan Leaf kostar i USA 32.780 dollar, i dagsläget motsvarande 217.500 kronor.
Elbilsmarknaden är således i startgroparna på allvar. Ändå spår konsultföretaget J D Power att expansionen inte blir fullt så snabb som vissa tillverkare trycks tro. Europa blir 2020 världens största elbilsmarknad med en andel på 3,1 procent av samtliga nysålda bilar, som då beräknas till 23,8 miljoner.
Kina blir enligt J D Power näst största elbilsmarknaden 2020 med 1,9 procents marknadsandel medan USA blir trea med bara 0,6 procent elbilar av totalmarknaden.
I hela världen förutsägs elbilarna ta en andel på 1,85 procent om tio år. Den måttliga ökningstakten förklarar J D Powers undersökare med att kunderna är skeptiska till rena batteridrivna elbilar. Mest är man skeptisk till den begränsade räckvidden och långa laddningstider.
Enligt undersökningen är allmänheten mindre tveksam till hybridbilar, där det också ingår en förbränningsmotor. JD Power spår att hybrider kommer att ta 5,5 procent av den totala världsmarknaden, som 2020 beräknas till 71 miljoner sålda person- och lätta transportbilar.