Bentley och Pirelli fick inte glädja sig speciellt länge åt sitt nya världsrekord på is. Finska Nokian Tyres tog tillbaka rekordet och visade var skåpet ska stå: 331,6 km/h – med dubbdäck!
Testförare Janne Laitinen satt bakom ratten när Nokian Tyres lyckades klå Pirellis rekord, som bara blev några veckor gammalt. Nya rekordhastigheten är 331,61 km/h. KLICKA FÖR STÖRRE
Nokian Tyres har vanan inne när det gäller att slå världsrekord i iskörning. Tillsammans med Bentley och Juha Kankkunen satte man i mars 2007 ett officiellt världsrekord i topphastighet på is med 321,6 km/h (läs mer genom att klicka på länken).
Lite försmädligt var det för brittiska Bentley då toppfarten i miles per hour (mph) hamnade precis under 200-strecket, nämligen 199,83 mph. Därför återvände Bentley till Bottenviken utanför Uleåborg i år och med Kankkunens hjälp och taklösa Super Sport passerades 200 mph med god marginal: 205,48 mph, eller 330,6 km/h (läs mer genom att klicka på länken). Fast den här gången hade Bentley engagerat italienska Pirelli för att ta fram lämpliga däck och de valde dubbfria SottoZero II. Det finns även en film från Bentley Super Sports rekord vid Uleåborg (klicka för att se).
En sådan fräckhet kunde förstås inte Nokian Tyres tåla, speciellt inte av ett italienskt företag på deras egen hemmabana. Vilken bil man använde för sitt rekordförsök nämns inte i Nokian Tyres pressrelease men vi tolkar det som en Audi RS6 i sedanutförande, i så fall med 580 originalhästar tillgängliga och närmare 750 hk om man låter en tuner som exempelvis MTM ser över V10-motorns programvara.
Sjöisen får inte behandlas med några kemikalier eller annat ”fusk” för att bli jämnare. I 330 km/h är nog underlaget duktigt skakigt, dessutom finns det inget på sjöisen som stoppar tillfälliga vindbyar. KLICKA FÖR STÖRRE
Nokians val av förare blev Janne Laitinen som till vardags testar däck, dock i lite lägre hastigheter får vi förmoda. Precis som reglerna hos Guinness rekordbok föreskriver kördes isbanan två gånger, inom en timme och i vardera riktningen. Hastigheten mättes under en kilometer. När genomsnittstiden räknades fram för de två körningarna blev topphastigheten 331,61 km/h, eller 206,05 mph – alltså hela 1 km/h snabbare än Pirellis numera gamla rekord. Även Nokians rekord vid Uleåborgs is finns som film (klicka på länken för att se).
På pin kiv använde Nokian Tyres även denna gång dubbdäck, Hakkapeliitta 7 i dimensionen 255/35R20 97 XL. Fast i de hastigheterna ändrar sig ytterdiametern med 15-20 millimeter. Handsken är kastad – vad gör nu Bentley och Pirelli?
