Hoppa till innehåll

Nu är Fiat 500 tvåcylindrig

Redan i februari kunde vi här avslöja att Fiat skulle lansera en tvåcylindrig motor i retromodellen 500. Nu är 500 Twinair klar – med 85 turbohästar och 92 gram CO2-utsläpp. Fiat 500 med nya Twinair-motorn – 85 turbohästar och 92 gram CO2-utsläpp. En av Fiats stora nyheter på senaste Genèvesalongen var väldigt liten. Bara hälften […]

Redan i februari kunde vi här avslöja att Fiat skulle lansera en tvåcylindrig motor i retromodellen 500. Nu är 500 Twinair klar – med 85 turbohästar och 92 gram CO2-utsläpp.

Nu är Fiat 500 tvåcylindrig

Fiat 500 med nya Twinair-motorn – 85 turbohästar och 92 gram CO2-utsläpp.

En av Fiats stora nyheter på senaste Genèvesalongen var väldigt liten. Bara hälften så stor som dagens 500-motor, eftersom den har två cylindrar i stället för fyra. Räknat i centimeter och kilo är den 23 procent kortare och 10 procent lättare.

Nu lanseras motorn Twinair som alternativ i både tredörrarsbilen och cabben 500 C. Leveranserna börjar i september.

Nu är Fiat 500 tvåcylindrig

Den tvåcylindriga motorn är i motorcykelformat på bredden, 23 procent smalare än en fyrcylindrig. Den har en balansaxel som enligt Fiat gör den lika vibrationsfri som en liten fyrcylindrig motor.

Skälet till att satsa på tvåcylindrigt är att det är ett effektivt sätt att minska bränsleförbrukningen och därmed sänka koldioxidutsläppet. Men då är kruxet att bibehålla effekten – kunderna accepterar inte svaga motorer, inte ens i småbilar. Den nöten har Fiat knäckt med Twinair-motorn.

Grundläggande för att få ut hög effekt ur liten cylindervolym är turboladdning av insugsluften. Men för optimering av förbränningen krävs också precisionsstyrning av ventilerna, och här tar Fiat ett stort steg med den teknik som kallas Multiair och är utvecklad (och patenterad) av Fiat Powertrain Technologies. Med elektrohydraulisk styrning av insugsventilerna – som i princip är frikopplade från kamaxeln – vinner man högre effekt och vridmoment samtidigt med minskad förbrukning.

Den motor som lanseras nu ger 85 hästkrafter, men den tvåcylindriga motorfamiljen omfattar motorer med effekt mellan 65 och 105 hästkrafter. Dessa kommer att presenteras senare.

Standard med Twinair-motorn är start/stoppautomatik, som bidrar till den låga förbrukningen i blandad körning: 4,1 /100 km med manuell växellåda och 4,0 liter med den elektriskt styrda växellådan Dualogic.

Nu är Fiat 500 tvåcylindrig

Så här ser det ut under huven på Fiat 500 i dag, med fyrcylindrig motor. Med en tvåcylindrig får man plats med en elmotor också, vilket Fiat säger blir nästa steg för att minska förbrukning och utsläpp ännu mer.

Effektiviteten hos Twinair-motorerna är enligt Fiat så hög att man anser det svårt att pressa den längre – nästa steg måste bli att komplettera drivlinan med en elmotor. Motorns kompakta format betyder utrymme över att även bygga in en elmotor. Den ryms då mellan bensinmotorn och växellådan, och fungerar både för framdrivningen i låg fart och återladdningen av drivbatteriet vid bromsning.

Ett annat alternativ är att förse Twinair-motorn med ett extra insprutningssystem för gasdrift. En sådan variant är redan färdigutvecklad och kommer att erbjudas "snart". Den ger ytterligare minskning av koldioxidutsläppet.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.