I augusti ändrades reglerna för att tillåta 34,5 meter långa lastbilsekipage på vissa svenska vägar. Enligt Trafikverkets analyser kan längre lastbilar leda till att koldioxidutsläppen minskar med 4–6 procent.
För åkerierna kan det också bli mer lönsamt att få med mer last i en transport. Maxvikten har tidigare höjts till 74 ton för att medge mer gods, men en del last behöver mer utrymme.
Sverige är tidiga i Europa med de superlånga lastbilarna, men inte först. I Finland har de funnits i flera år.
Den 1 december får de 34,5 meter långa ekipagen börja rulla på sammanlagt 590 mil svensk väg som går igenom häften av alla landets kommuner.
Fackförbundet Transport ser risker med de nya extralånga HCT-lastbilarna.
– Framför allt när folk vill köra om tror jag att många kommer att missa att det blir ännu fler större fordon att köra om, vilket riskerar fler olyckor, säger Lars Mikaelsson, förbundssekreterare till TT.
– För en förare som är van vid att köra lastbilar på 25 meter i vinterväglag blir skillnaden kanske inte så stor. Men för förare från andra länder i Europa, där lastbilar ofta har en maxlängd på 18 meter, kan det bli problem. När det blir vinterväglag har vi ju utländska förare som brukar sitta fast i backarna redan i dag. Det blir inte bättre om de ska köra bilar som är nästan dubbelt så långa som dem de är vana vid, säger Lars Mikaelsson till Arbetet.
Han tillägger också att en 34,5 meter lång lastbil är svårare att backa, och därmed ökar risken för olyckor.
