Audi RS 3 får en uppdaterad front, ny fälgdesign, skålade stolar alternativt RS-stolar som tillval, och nya däck. Vi kan ha glömt något men det visar sig.


Den skönsjungande femman med anor från förr är kvar, dock ingen 2,3-liters trontjänare à la Audi 100, utan 2.5 TFSI-enheten på 400 hk – bokstavligen den drivande kraften bakom 0–100 km/h-tiden på 3,8 sekunder.


Interiören domineras av mörka toner och ratten är helt ny. Den har fått en platt ovan- och underdel för en ”betydligt sportigare look”.
RS-loggan är utspridd lite överallt vilket får fungera som en påminnelse om att det hade kunnat vara värre.

Vi nämnde att den har nya däck. Däcken som uppdaterade Audi RS 3 levereras med är optimerade för ”vardaglig komfort”, men Audi lovar att Pirelli P Zero Trofeo R-däcken fortfarande finns som tillval. Tur, för vi höll på att sätta frukostmazarinen i halsen.
Du som inte kan få nog av femmans sång lär uppskatta att Audi har optimerat avgassystemet. Njut av ett djupare och rassligare vrål än tidigare, särskilt i körlägena Dynamic, RS Performance och RS Torque Rear.

Nämnde vi att nya Audi RS 3 även innehar klassrekordet på Nürburgring? Audis test- och utvecklingsförare Frank Stippler bankade in en tid på 7:33.123.
Nya Audi RS 3 Sportback går loss på 740 000 kronor inledningsvis, och 749 300 kronor om du hellre söker en RS 3 Sedan. Orderböckerna öppnar i slutet på augusti.

Läs även: