Hoppa till innehåll

Nu kommer uppdaterade Audi RS 3 – prisuppgifter klara

En bil som redan är den sportigaste av sitt slag har nu blivit ännu sportigare. Audi bekänner pris för både Audi RS 3 Sportback och RS 3 Sedan, samt beställningsdatum.

John Sempill

Audi RS 3 får en uppdaterad front, ny fälgdesign, skålade stolar alternativt RS-stolar som tillval, och nya däck. Vi kan ha glömt något men det visar sig. 

Den skönsjungande femman med anor från förr är kvar, dock ingen 2,3-liters trontjänare à la Audi 100, utan 2.5 TFSI-enheten på 400 hk – bokstavligen den drivande kraften bakom 0–100 km/h-tiden på 3,8 sekunder. 

Interiören domineras av mörka toner och ratten är helt ny. Den har fått en platt ovan- och underdel för en ”betydligt sportigare look”.

RS-loggan är utspridd lite överallt vilket får fungera som en påminnelse om att det hade kunnat vara värre. 

Vi nämnde att den har nya däck. Däcken som uppdaterade Audi RS 3 levereras med är optimerade för ”vardaglig komfort”, men Audi lovar att Pirelli P Zero Trofeo R-däcken fortfarande finns som tillval. Tur, för vi höll på att sätta frukostmazarinen i halsen. 

Du som inte kan få nog av femmans sång lär uppskatta att Audi har optimerat avgassystemet. Njut av ett djupare och rassligare vrål än tidigare, särskilt i körlägena Dynamic, RS Performance och RS Torque Rear. 

Nämnde vi att nya Audi RS 3 även innehar klassrekordet på Nürburgring? Audis test- och utvecklingsförare Frank Stippler bankade in en tid på 7:33.123.

Nya Audi RS 3 Sportback går loss på 740 000 kronor inledningsvis, och 749 300 kronor om du hellre söker en RS 3 Sedan. Orderböckerna öppnar i slutet på augusti.

Läs även:

Nya Audi RS 3 slår rekord med sin femma

Film: Nya Audi S3 – Busbil med 333 hk

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se
Credits
Foto: Audi

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.