
General Motors experimenterar just nu med att sälja bilar på nätet. I november startades Shop Click Drive, som innebär att köparna kan beställa sin bil på nätet, och sedan hämta upp den hos någon av de 4.300 anslutna återförsäljarna.
På hemsidan kan köparna välja modell och skräddarsy den med tillval. GM erbjuder också olika finansieringsalternativ och möjlighet att lämna en inbytesbil. Hittills har 1.800 bilar sålts genom Shop Click Drive.
”Det här ger kunden kontroll över köpupplevelsen, och det blir enklare för oss att fokusera på att bygga en relation med kunden. I detaljhandeln blir det svårare att skilja ut sig från konkurrenterna, och då är Shop Click Drive ett uppfriskande komplement i vår marknadsföring”, säger Dan Endress, som är chef för digital marknadsföring hos återförsäljaren Paddock Chevrolet i New York.
Även BMW har planer på att sälja bilar på nätet – men återförsäljarna protesterade mot förslaget, eftersom försäljningen då skulle gå direkt från BMW till kunden, och inte via återförsäljaren.