Jeep laddar om i småsuv-segmentet och tar sikte på svenska förare som vill ha säkerhet och framkomlighet året runt.
Nya Avenger 4xe kombinerar en bensinturbo på 136 hk med två elmotorer som tillsammans ger 145 hk och möjlighet till eldrift i låg fart.
Fyrhjulsdriften kopplas in automatiskt när greppet tryter, till exempel på snöiga villagator eller när vägen övergår i skogsstig. Systemet känner av underlaget och prioriterar framhjulsdrift vid högre hastigheter för att minska bränsleförbrukningen.
Hybridvarianten kompletterar eldrivna Avenger som redan finns i Sverige och ger ett alternativ för dem som rör sig långt bortom tätortens laddstationer.
Med Selec-Terrain kan föraren anpassa bilen efter vädret, vare sig det handlar om regnblöt lera, nyfallen snö eller skumpiga spår i terrängen.
Läs också: Elbilen Jeep Avenger provkörd: amerikanen för oss
Klarar terrängen bättre än tidigare

Avenger 4xe står stadigare och tar sig fram där en vanlig småbil ger upp. Markfrigången har höjts och vinklarna har förbättrats för att bilen ska kunna klättra över hinder utan att fastna.
Jeep anger dessutom att vadningsförmågan har ökat så att bilen kan ta sig igenom både smältvattensbäckar och djupa vattenpölar. Den nya bakvagnskonstruktionen bidrar till att Avenger klarar branta grusbackar med imponerande grepp och hög stabilitet.
The North Face Edition – för äventyrare

För den som vill ha en ännu mer äventyrsinriktad Avenger finns en specialutgåva som Jeep utvecklat tillsammans med friluftsmärket The North Face. Den tillverkas i 4 806 exemplar och uppmärksammar Mont Blancs höjd.
Exteriören får en antireflexbehandlad huvdekal och svarta fälgar, medan interiören pryds av mönster inspirerade av bergstopografier. Materialen är slitstarka och tåliga för blöt utrustning efter en dag i skogen.
I paketet ingår dessutom ett tält, en ryggsäck och en vattenflaska, allt framtaget för aktiva förare.

Tålig design för aktiv vardag

Avenger 4xe är inte bara byggd för helgäventyr. Den är också anpassad för vardagen i ett klimat där vädret skiftar snabbt. Reptåliga stötfångare och vattentåliga säten hör till standarden, tillsammans med däck som klarar både snö och grus.
Insidan är gjord för att tåla såväl barnvagnar och hundar som frusna overaller och träningsutrustning. Bilen ska fungera lika bra utanför Ica Maxi som vid starten på en fjällled.

Pris och lansering i Sverige
Modellen kan beställas nu hos svenska Jeep-återförsäljare och de första leveranserna till kunder i Sverige beräknas starta i slutet av 2025.
Basversionen Upland kostar från 409 900 kronor, medan The North Face Edition börjar på 479 900 kronor.